معتمدی: موسیقی ایران زیر پرچم حسینی از گزند حوادث حفظ شد/ شهبازیان: موسیقی آیینی برگرفته از موسیقی اصیل ایران است

محمد معتمدی در مراسم رونمایی از آلبوم «سربلندان» گفت: بخش زیادی از آواز ایرانی كه در من نهادینه شده، به واسطه نواهای آیینی محرم و مداحان خوش‌صدایی بوده كه در دستگاه‌های ایرانی روضه می‌خواندند و مداحی می‌كردند و از كودكی می‌شنیدم.
به گزارش خبرگزاری فارس، آلبوم موسیقی «سربلندان» از تولیدات مركز موسیقی حوزه هنری با حضور اهالی شعر، موسیقی و مسئولان فرهنگی و هنری كشور رونمایی شد.

این مراسم با حضور جمع كثیری از اهالی شعر، موسیقی و مسئولان فرهنگی و هنری كشور همچون محسن مومنی‌شریف رئیس حوزه هنری، فاضل نظری معاون هنری حوزه هنری، حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی ایران دوشنبه،سوم مهرماه در حوزه هنری برگزار شد.




عباس محمدی مدیر مركز موسیقی حوزه هنری در ابتدای این مراسم ضمن بیان خیر مقدم به حضار، از گردآورندگان و تولید كنندگان آلبوم موسیقی «سربلندان» تقدیر و تشكر كرد.

محسن جلیلی آهنگساز این اثر نیز با بیان این كه تاریخچه تمدن‌ها و ادیان با هنر گره خورده است، اظهار كرد: موسیقی در تمام ادیان نقش بسزایی داشته است. چرا كه هنر موسیقی بی واسطه ترین هنرهاست. بسیاری از آثار و نغماتی كه به یادگار و جاودانه شده‌اند، پیوند و رابطه نزدیكی با ادبیات آیینی و موسیقی آیینی دارد.

وی همچنین گفت: در سال‌های اخیر و در بحث موسیقی آیینی دچار ركود هستیم و این اتفاق منجر به این شده كه مداحی، كه حتما باید آن را به عنوان نوعی از موسیقی آئینی پذیرفت نیز دچار آسیب شود. سالیانی بود كه اساتید و هنرمندان بزرگ موسیقی آثار جامع و ماندگاری را در فضای آئینی به یادگار گذاشتند و این آثار، تاثیر مستقیمی بر هنر مداحی داشت. اما به هر حال چند سالی است كه این عرصه كمی خالی‌تر شده است. شاهد نغمات و ملودی‌هایی هستیم كه برای اهل بیت (ع) خوانده می‌شود؛ بدون این كه در شان آن‌ها باشد.

جلیلی خاطرنشان كرد: شاهد این هستیم كه برخی مداحان برخی ملودی‌ها را استفاده می‌كنند و بر آن شعری می‌گذارند و می‌خوانند . این كار هم درست نیست. چرا كه هر ملودی، پیام‌هایی را به شنونده منتقل می‌كند و به صرف این كه قطعه ملودی را بپسندید و بخواهید آن را به عنوان قطعه آئینی ارائه كنید درست نیست. همچنین بدون این كه اجازه ایی از آهنگساز گرفته شود، قطعه برداشته می شود و این هم اشتباه است.

او اظهار داشت: متاسفانه این روند در این سال‌ها اتفاقی را منجر شده كه مخاطب به جای این كه جنبه صلح طلبی از واقعه عاشورا را ببینیم، متاسفانه به دلیل بار حسی و روانشناختی برخی ملودی ها نتیجه معكوس گرفته ایم. در چنین شرایطی با مسئولان مركز موسیقی حوزه هنری نشست هایی داشتیم و در بین بیش از یك هزار شعری كه این دوستان رصد كرده بودند، گزینش كردیم و به 15 قطعه شعر رسیدیم و آن‌ها را با هدف ارائه شكل صحیح موسیقی آئینی در این آلبوم به كار بردیم.

این آهنگساز با بیان این كه امروزه در كشورهای پیشرفته، در تولید موسیقی، اصالت‌ها و شاكله اصلی حفظ می‌شود و بر اساس امكانات روز تغییر پیدا می كند؛ عنوان كرد: ما به این موضوع در معماری توجه كردیم، اما در موسیقی آئینی كمتر به آن پرداخته ایم. در آلبوم «سربلندان» از این تكنیك استفاده كردیم و از سازهایی استفاده كردیم كه در این سال‌ها كمتر در آلبوم‌های آئینی استفاده شده است. هدف ما در ساخت آلبوم این بوده كه اثری را به علاقه‌مندان تقدیم كنیم كه در طول سال قابل شنیدن باشد. امیدوارم این اتفاق باعث شود جریان تازه ایی رقم بخورد و اثر قابل توجهی خلق شده باشد و نظر مخاطبان را جلب كند.

محمد معتمدی خواننده آواز ایرانی كشور نیز در این مراسم گفت: بخش زیادی از موسیقی و آواز ایرانی كه در من نهادینه شده است، به واسطه نواهای آئینی محرم و مداحان خوش صدایی بوده كه در دستگاه‌های ایرانی روضه می‌خواندند و مداحی می‌كردند و از كودكی می‌شنیدم. همیشه معتقد بوده‌ام كه موسیقی كشورمان زیر پرچم امام حسین (ع) از گزند حوادث تاریخی حفظ شده است.




مسعود فروتن، مجری و برنامه ساز تلویزیونی نیز در این مراسم در سخنان كوتاهی گفت: حرفی ندارم و آمده ام تا شنونده موسیقی نابی باشم كه در این آلبوم تولید شده و چقدر این موسیقی خوب است و به درد این روزها می‌خورد كه روحیه انسان با این موسیقی تلطیف می‌شود.

فریدون شهبازیان نیز در سخنانی با اشاره به درگذشت نادر گلچین و عرض تسلیت برای درگذشت این هنرمند آواز كشورمان، سخنانش را آغاز كرد.

وی با بیان این كه شیفتگان موسیقی ایران می‌دانند كه از اواخر دوره قاجار تا به امروز، همواره بر سر این كه موسیقی ایران باید چه باشد و چه منش و روشی را دنبال كند بحث و گفت‌و گوی بسیار داشته اند؛ اظهار كرد: در سرزمین ما هر گروه از جامعه با نوعی از موسیقی سرگرم می شود و بر مبنای سلیقه خود، از موسیقی هایی كه دوست دارند بهره می جویند. بسیاری از شهرستانی‌های مقیم تهران، ضمن توجه به موسیقی اصیل ایران، همچنان نسبت خود را با موسیقی محلی و مقامی حفظ كرده‌اند. حتی كسانی كه از شنیدن موسیقی پرهیز دارند، ناخودآگاه نیاز خود را با آواهای تعزیه، نوحه خوانی و مجالس مذهبی اغنا می كنند. در عین حال گروهی همچنان موسیقی بازاری و پاپ را گوش می دهند و این نشان دهنده نیاز انسان به موسیقی است.

وی تصریح كرد: وظیفه موسیقی‌دانان و تهیه‌كنندگان موسیقی در این ارتباط، وجدانی بیدار و مسئولیتی سنگین را طلب می كند كه مهمترین هدف آن، پیشرفت و اعتلای موسیقی، به ویژه موسیقی اصیل ایران و آئینی است. موسیقی آئینی خود برگرفته از موسیقی اصیل ایران، یعنی ردیف آوازی و موسیقی محلی و مقامی است. آلبوم «سربلندان» نتیجه چنین تلاشی است.




شهبازیان گفت: آلبوم سربلندان در 15 بخش تولید شده كه خوانندگان جوان كشورمان در كنار خوانندگان نسل بالاتر خود بخش های مختلف آن را اجرا می‌كنند. بخش های بداهه خوانی آن بسیار جذاب و شنیدنی است. در كنار این آوازها، تصنیف‌های مختلفی را می شنویم كه ملودی آن‌ها بر روی شعر ساخته شده و در كنار این آوازها، برای شنیدن دلنشین است.

این آهنگساز پیشكسوت كشور همچنین اظهار داشت: در موسیقی اصیل ایران، دو پدیده و جذابیت بالا، یعنی بداهه خوانی و بداهه نوازی وجود دارد. در شاخه بداهه نوازی باز هم دو عامل مختلف وجود دارد. یكی تك نوازی و دوم جواب آواز. در این آلبوم جواب آواز در برخی قسمت‌ها با ساز ترومپت اجرا شده و البته نوازنده ترومپت را نمی ‌شناسم، اما بسیار دلنشین، گیرا و خوب جواب آواز داده اند و حتی در ساز ترومپت از ربع پرده های موسیقی ایرانی به بهترین شكل ممكن استفاده كرده‌اند كه قابل ستایش است.

وی ادامه داد: نوشتن ملودی‌های جدید برای موسیقی آئینی كاری ارزشمند است كه در این آلبوم انجام گرفته است. چرا كه موسیقی آئینی در نوحه خوانی و مجالس مذهبی خلاصه شده كه ملودی اكثر آنها از تصنیف های قدیمی گرفته شده و تكراری است و برای مخاطبان هم جذابیتی ندارد. نكته مهمی كه در این ارتباط وجود دارد، این است كه اگر برای بزرگان آئین و دین سرزمینمان احترام قائل هستیم، برای موسیقی آئینی باید آهنگ‌های جدید سفارش بدهیم و از تكرار ملودی ها دست بر داریم. كاری كه در آلبوم سربلندان انجام شده است و شما اشعار آئینی را با ملودی های زیبا می شنوید.

شهبازیان عنوان كرد: امیدوارم آلبوم هایی مانند «سربلندان» در آینده هم تكرار شود. البته معتقدم اشعاری كه در موسیقی آئینی استفاده می‌شود باید سرشار از ایجاز و استعاره و تشبیه باشد و از واژه‌های تكراری كه بارها شنیده شده پرهیز شود كه اثر، تفكر برانگیز هم باشد. در این ارتباط خوانندگان جوانی كه این آوازها را خوانده‌اند، كارشان بسیار قابل ستایش است و امیدوارم باز هم این اتفاق رخ دهد.

نوربخش: در حوزه موسیقی آئینی اثری مانند آلبوم «سربلندان» سراغ ندارم

حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی ایران نیز در سخنانی با تاكید بر این كه یكی از خلاء های جدی امروز ما، از نوع آلبوم «سربلندان» است، اظهار كرد: واقعیت این است كه به دلایلی در حوزه موسیقی آئینی كمتر اثری تولید شده و مانند این اثر سراغ ندارم كه این تعداد هنرمند خوب و صاحب كسوت و با صلاحیت، در كنار هم آلبومی را برای عرض ارادت به ساحت یكی از بزرگترین سرچشمه های فیض تولید كنند.




وی افزود: موسیقی عاشورایی یا آئینی نیاز به آسیب‌شناسی جدی دارد. امروز نغمه‌ها و ملودی‌هایی كه رایج می‌شود و رسانه ملی هم خیلی به آن دامن می‌زند، آثار ضعیفی است كه می‌شنویم و مداحی به سمت و سویی رفته كه گاهی تبدیل به وهن ساحت معصومین می شود. در حوزه شعر هم اوضاع شاید بدتر از موسیقی باشد.

مدیرعامل خانه موسیقی ایران با بیان این كه نغمه‌ها، ملودی‌ها و نوحه‌های بسیار غنی از گذشته داریم، عنوان كرد: یكی از راه‌های حفظ و انتقال موسیقی كشورمان، همین مجالس تعزیه و مداحی و ... بوده است. از این فضاها خیلی می توان استفاده كرد. امروز هم در گوشه و كنار كشور، هنوز هم نوحه های قدیمی و اصیل وجود دارد و با شنیدنشان متوجه می شویم كه این نواها چقدر دلنشین هستند و چه موسیقی غنی دارد. این موسیقی قرن ها سینه به سینه جلو آمده است. در همین آلبوم چند قطعه برگرفته از نوحه های قدیمی تنظیم شده بود و می توان بر روی این گونه آثار كار كرد و فضا را تغییر داد.

وی خاطرنشان كرد: در گذشته یكی از شروط اساسی كسی كه می خواست مداحی كند، صوت خوش بود. متاسفانه امروز این شرط هم از بین رفته است. متاسفانه برخی به این عرصه وارد شده‌اند كه صدای درستی ندارند و این ها بر روی ذائقه مردم تاثیر می گذارند. باید آثاری مانند آلبوم «سربلندان» گسترش پیدا كند و بیش از این تولید شود.

نوربخش با بیان این كه همه مردم و هنرمندان، بی تردید به معصومین ارادت دارند؛ گفت: علت این كه برخی از هنرمندان عرصه موسیقی وارد فضاهایی همچون موسیقی عاشورایی و آئینی نمی شوند، این است كه برخی دوست دارند این فضاها را سیاسی كنند. امام حسین (ع) را نباید سیاسی كرد. این‌ها بزرگانی هستند كه متعلق به همه بشریت و تاریخ هستند و همه از این سرچشمه به قدر ظرفیت خود استفاده كرده‌اند و می كنند. هنرمندان ذاتا در چهارچوب قواعد سیاسی قرار نمی گیرد و فكر می كنم این كه هنرمندان بزرگ ما كمتر وارد این فضا شده‌اند به دلیل همین نگرش بوده است. این گونه آثار باید خودجوش باشد و مانند این اثر، كه نوازندگان و خوانندگان با اخلاص ارادت خود را ابراز و ابلاغ كرده اند، تولید شود.

در ادامه علیرضا قزوه شاعر و مدیر مركز آفرینش های ادبی حوزه هنری گفت: در كلیپی كه از مرحوم نادر گلچین پخش شد؛ صحبت عمیقی شنیدم مبنی بر این كه شعر بر موسیقی اولویت دارد و باید به شعر توجه شود. همچنین از زبان محمدعلی كشاورز شنیدم كه شعر را باید بر سینما ترجیح داد. باید حق بزرگانی مانند فردوسی، حافظ و ... را نگه داریم و آن‌ها را ارج بنهیم و به شعر بیش از پیش توجه كنیم.

وی در ادامه شعر «گودال قتلگاه پر از بوی سیب بود / تنها تر از مسیح كسی بر صلیب بود» را خواند.

سعید بیابانكی شاعر نیز در این مراسم شعر عاشورایی «برپا شده است در دل من خیمه غمی/ جانم چه نوحه و چه عزا و چه ماتمی» را برای حضار خواند.

در مراسم رونمایی از آلبوم «سربلندان» علی اصغر شاه‌زیدی به همراه عود شهرام میر جلالی به اجرای قطعه كوتاه موسیقایی پرداخت. حسین علیشاپور قطعه «سربلندان» را برای حضار خواند و محمد معتمدی نیز در این برنامه قطعاتی اجرا كرد. سعید نبئی نیز با نواختن ترومپت پایان بخش این مراسم بود.

آلبوم موسیقایی «سربلندان» با حضور محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری، فاضل نظری معاون هنری حوزه هنری، قاسم رفعتی، فریدون شهبازیان، علی اصغر شاه زیدی، سروش بخشش، حسین علیشاپور،بامداد فلاحتی، اشكان كمانگری، محمدرضا چراغعلی آهنگساز و خوانندگان و گردآورندگان این اثر رونمایی شد.

انتهای پیام/

مرتبط با این خبر

  • در تازه‌ترین كنسرت اركستر ملی چه گذشت؟

  • ضیافت سازهای ایرانی

  • «دلكوكِ» فصل بهار از 20 خرداد آغاز می‌شود

  • عثمان محمدپرست

  • برنامه كنسرت‌های لاكچری!

  • چند عیدانه در آغاز دهه ولایت

  • كیوان ساكت در تالار وحدت درخشید

  • كنسرت‌های علیرضا قربانی 4 شب دیگر تمدید شد

  • مهین زرین‌پنجه آهنگساز و نوازنده پیانو درگذشت

  • سرود «یك جمع مهربان» در استان فارس