نسخه مجازی آلبوم «سكوت ماهنی» با هنرمندی یمین غفاری در ژانر موسیقی بی‌كلام تلفیقی طی روزهای گذشته پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

«سكوت ماهنی» با هنرمندی یمین غفاری عنوان یكی از تازه‌ترین مجموعه‌های منتشرشده در فرآیند تولید و فروش محصولات موسیقایی است كه نسخه مجازی آن طی روزهای گذشته پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.

بخش اول آلبوم متشكل از قطعات «كسوف»، «تك‌نوازی تار» و «چهارمضراب دشتی» است كه غفاری در توضیح آن نوشته است:

در قطعه «كسوف» ویولنسل همراهی سایه‌وار با تاكید روی نت‌های تم قطعه تار را اجرا می‌كند. جمله معرف هم در ابتدا، میانه و پایان قطعه به گوش می‌رسد، گوشه‌های درآمد و غم‌انگیز با اجرای تار تنها و در ادامه چهارمضراب دشتی، كه برگرفته از چهارمضراب ماهور، اثرماندگار درویش‌خان است، اجرا می‌شود؛ در این قطعه بربط با همراهی و تاكید روی نت‌های اصلی آواز دشتی به روند ملودی كمك می‌كند.

بیتا قاسمی نوازنده ویولنسل، فرهانه ابوترابیان نوازنده تمبك و متین اسماعیلی نوازنده بربط گروه نوازندگان این قطعه را تشكیل می‌دهند.

«آریانا»، «تك‌نوازی سه‌تار» و «سكوت ماهنی» هم قطعات بخش دوم این آلبوم با نوازندگی كونگا، بانگو، گوی رو، كلاوه، كاسكاره و بل بردیا ندیمی و نوازندگی گیتار بیس و گیتار آكوستیك آریا طاری هستند.

غفاری درباره این بخش نوشته است: در این بخش 2 قطعه با سازهای آفریقایی- كوبایی توسط بردیا ندیمی تنظیم شده است. آریانا با ریتم گواخیرا اجرا شده است. اجرای گوشه نغمه و رنگ ضرب با اصول سه تار، فضا را برای قطعه «سكوت ماهنی» آماده می كند. جان مایه «سكوت ماهنی» برگرفته از قطعه قدیمی رنگی ضرب اصول است. در این قطعه ریتم «بلرو» استفاده شده است.

این هنرمند در توضیح بخش سوم آلبوم مشتمل بر قطعات «لاله»، «تك نوازی سنتور»، «گل آتش»، «تك نوازی تار» و «پند» پیش روی مخاطبان گرفته، نوشته است: در این بخش سه قطعه ضربی و 2 اجرای ساز تنها وجود دارد. 2 قطعه «لاله» و «گل آتش» بازآفرینی2 دو تصنیف زیبای «لاله بهار» اثر پرویز مشكاتیان و «گلنار» اثر مجید وفادار است. قطعه پایانی «پند» اثری است در آواز دشتی، كه از امكانات ساز تاربیشتری بهره را می‌برد. در این بخش تك‌نوازی سنتور و تار اجرای‌شان در بستر درآمد دشتی و مثنوی دشتی است.

نوشین پاسدار نوازنده عود، امین جهانگیری نوازنده سنتور، میلاد قریشی نوازنده تمبك و بندیر گروه نوازندگان این بخش را تشكیل می‌دهند.
یمین غفاری در توضیحات تكمیلی آلبوم «سكوت ماهنی( در زبان تركی به معنی نغمه، آواز و تصنیف است)» نیز نوشته است: وقتی به موسیقی بی‌كلام گوش می‌كنیم، در رویایی منحصر به فرد كه ویژه ذهن ما است غرق می‌شویم، گاهی از موسیقی جدا و اسیر ریتم هستیم و گاهی ملودی، ما ر ا به سوی خود می‌كشد و در نهایت وقتی قطعه به پایان می‌رسد، طعم رویای چشیده شده تا مدتی با ما است، و با شنیدن دوباره آن، رویاهایمان را گسترش داده و تازه می‌كنیم.

موسیقی بی‌كلام با سازبندی ایرانی دارای پیشینه زیادی نیست، قبل از جان گرفتنش، زمانه به سوی موسیقی ریتمیك كلامی با جهشی بسیار سو گرفت و بالغ نشده ناكام ماند تا جایی كه تك‌نوازی، دونوازی، گروه‌نوازی‌ موسیقی كلاسیك ایران كمترین حضور را در سبد فرهنگی‌مان دارند، به هر روی هر چقدر سخت و هر چقدر كم اقبال، می‌بایست به آن پرداخت و نگذاشت فروغ آن از رمق بیفتد.

«سكوت ماهنی»، مجموعه‌ای بی‌كلام، استوار بر موسیقی كلاسیك ایران در بستر آواز دشتی و دستگاه شور است كه در سه بخش طراحی و تنظیم شده است، در تهیه، تولید و اجرای این اثر دوستان هنرمندم من را یاری كرده‌اند كه قدردان مهرشان هستم، امیدوارم شما مخاطب گرامی از شنیدنش لذت ببرید.»

مرتبط با این خبر

  • در تازه‌ترین كنسرت اركستر ملی چه گذشت؟

  • ضیافت سازهای ایرانی

  • «دلكوكِ» فصل بهار از 20 خرداد آغاز می‌شود

  • عثمان محمدپرست

  • برنامه كنسرت‌های لاكچری!

  • چند عیدانه در آغاز دهه ولایت

  • كیوان ساكت در تالار وحدت درخشید

  • كنسرت‌های علیرضا قربانی 4 شب دیگر تمدید شد

  • مهین زرین‌پنجه آهنگساز و نوازنده پیانو درگذشت

  • سرود «یك جمع مهربان» در استان فارس