display result search
«رسم شیدایی» عنوان یكی از تازه ترین محصولات منتشر شده در فرآیند فروش و عرضه آثار موسیقایی است كه طی روزهای گذشته با هنرمندی علیاكبر فضائلی پیش روی مخاطبان قرار گرفت.
آلبوم «رسم شیدایی» با هنرمندی علیاكبر فضائلی و پدرام خاورزمینی یكی از آثار تازه منتشر شده در فرآیند فروش و عرضه آثار موسیقایی است كه طی روزهای گذشته در ژانر موسیقی كلاسیك ایرانی پیش روی مخاطبان و شنوندكان این حوزه موسیقایی قرار گرفت.
«آشوب»، «فرافق»، «بانوجان»، «گفتم غم تو دارم»، «جست و جو»، «سوت كرم»، «شیدایی»، «مریم جان»، «حیرانی»، «گلی جان»، «شوق»، «دودعود»، «عامی دتر» قطعاتی هستند كه در این آلبوم گنجانده شدهاند.
علیاكبر فضائلی درباره این آلبوم موسیقایی نوشته است: «اثر پیش رو تلاشی است در جهت ارائه موسیقیِ سازی به صورت هم نوازی دو سنتور با نقشی كم و بیش مستقل از هم كه با ساز تمبك همراهی میشوند. به این منظور و با توجه به شیوه آهنگسازی و تنظیم قطعات، هر 2 سنتور از نوع سل كوك انتخاب شدهاند.
قطعات این آلبوم در عین برخورداری از شخصیتی مستقل از هم دارای اشتراكاتی نیز هستند كه در كنار یكدیگر مجموعه بزرگتری را شكل میدهند. آهنگسازی و تنظیم این قطعات بر اساس امكانات و تواناییهای ساز سنتور، به شكل گفتگو بین 2 ساز و با استفاده از انواع مختلف شیوههای بسط و گسترش فیگورهای ملودیك و ریتمیك كه در ردیف موسیقی ایرانی نیز استفاده میشود شكل گرفته است. پیچیدگیها و جزئیات فراوانی كه در عین كثرت بیانگر نوعی وحدت و نظم درونی نیز هستند.
نمونه مشابه چنین تفكری علاوه بر موسیقی دستگاهی در انواع مختلف هنرهای ایرانی از نقش و نگار كاشیكاری مساجد و طرحهای متنوع فرش و گلیم گرفته تا تذهیب و خوشنویسی و نگارگری نیز دیده میشود.
بخشی از قطعات این آلبوم بر اساس موسیقی دستگاهی ساخته شدهاند و بخشی دیگر بر اساس تمهای موسیقی مازندران شكل گرفتهاند.
ساخت و تنظیم قطعات مازندرانی این آلبوم در واقع ادای دینی به زندهیاد استاد احمد محسنپور است كه نقش مهمی در حفظ و اشاعهی موسیقی این خطه بر عهده داشته است. در قطعات مازندرانی برای پرهیز از تكرار و به منظور رسیدن به بیانی متفاوت، ایدهی اصلی با اضافه كردن مقدمه و موخره و بسط و گسترشهایی همراه بوده است».