«موسیقی كلاسیك ایرانی» عنوان یكی از تازه ترین آثار تالیفی پژوهشی حوزه موسیقی است كه طی روزهای گذشته توسط آروین صداقت كیش پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

«موسیقی كلاسیك ایرانی» عنوان یكی از تازه ترین آثار تالیفی پژوهشی حوزه موسیقی است كه طی روزهای گذشته با تالیف آروین صداقت كیش مدرس و پژوهشگر عرصه موسیقی توسط نشر «بی گاه» پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

در توضیحات تكمیلی این كتاب آمده است:

«موسیقی ردیف-دستگاهی ایران در یكصد سال گذشته با نام‌های مختلفی مثل اصیل، سنتی، دستگاهی و ملی خوانده شده است اما این نام‌ها فقط بخشی از ماهیتش را آشكار می‌ساخته است. حالا بعضی موسیقی‌شناسان این موسیقی را «موسیقی كلاسیك ایرانی» می‌نامند. از این رو نویسنده در ابتدای كتاب توضیح داده است كه چرا فكر می‌كند این اصطلاح برای نامیدن موسیقیِ مورد نظر بهتر است.

كتاب موسیقی كلاسیك ایرانی در 9 فصل تالیف شده است. در فصل اول مولف به مفهوم «سنتی، اصیل یا كلاسیك: موسیقیِ كلاسیكِ ایرانی یعنی چه؟» پرداخته است. بعد از این در فصل دوم توضیح داده است كه «جایگاه اجرای موسیقی» كجاست و «موسیقی كلاسیك ایرانی كجا اجرا می‌شود؟». در فصل سوم «جایگاه موسیقی‌دان» موسیقی كلاسیك ایران را ترسیم می‌كند. در فصل چهارم نویسنده رپرتوار موسیقی كلاسیك ایرانی را بررسی كرده است. او در این فصل توضیح می‌دهد «چه چیزی در موسیقی كلاسیك ایرانی اجرا می‌شود؟». این فصل همان طور كه صداقت‌كیش در مقدمه اذعان می‌كند كمی از بخش‌های دیگر فنی‌تر است. زیرا به نظر مولف «ساده‌كردنِ بیش از حد یا حذفِ» مسائل این فصل «به فهمِ موسیقیِ كلاسیكِ ایرانی لطمه می‌زده است».


در فصل پنجم كتاب «ارتباط با دیگران» یعنی پیوندهای این موسیقی با «موسیقی مردمی (فولك)» و «موسیقی مردم‌پسند» بررسی شده است. مولف در فصل بعدی موضوع «آموزش» موسیقی كلاسیك ایرانی را مطرح می‌كند و شرح می‌دهد این موسیقی «چطور تعلیم داده می‌شود؟» این مدرس دانشگاه و رهبر اركستر در فصل هفتم در ذیل عنوان «تاریخ بسیار مختصر: موسیقی كلاسیك ایرانی چه سرگذشتی داشته است؟» گفتاری نسبتا طولانی‌تر از فصل‌های دیگر نوشته است. باتوجه به گستردگی تاریخ موسیقی مورد بررسی (حدود 6000 سال) و ضرورت پرداختن به آن طول این فصل توجیه‌پذیر است.

«زیبایی‌شناسی» موضوع فصل هشتم كتاب است. مولف كه قبلا هم كارهایی از او در این زمینه خوانده‌ایم در این فصل بعضی مسائل فلسفی مربوط به موسیقی كلاسیك را به شكل ساده تشریح كرده است. فصل نهم، «حال و آینده»، پاسخ به پرسشی است كه امروزه مدام پرسیده می‌شود: «چه خواهد شد؟» نگارنده در ضمیمه این كتاب نیز به آثار مرجع موسیقی كلاسیك ایرانی اشاره داشته و با استفاده از یك كیو آر كد امكانی را فراهم كرده است تا خوانندگان به بعضی فهرست‌های شنیداری منتخب او برسند و بتوانند مثال‌های صوتی مرتبط با كتاب را بشنوند.

علاوه بر اینها در پایان هر فصل فهرستی از مطالب تكمیلی برای آموختن بیشتر خوانندگان علاقه‌مند آورده شده است كه می‌تواند برای خوانندگان علاقه‌مند و پی‌گیرتر جالب و سودمند باشد.»

مرتبط با این خبر

  • همراهی علی زندوكیلی در یك رویداد تخصصی آواز

  • چیستا غریب نوازنده و مدرس پیشكسوت پیانونوازی درگذشت

  • جشنواره موسیقی «بیت و حیران» در سردشت

  • گروه «زنده‌رود» در تالار رودكی روی صحنه می‌رود

  • نوای «ای ایران» از تبریز برخاست

  • «هم نوازان فاخته» به سن‌ پترزبورگ رسیدند

  • انتشار «خورشید من» با صدای مجتبی عسگری

  • مهلت ارسال آثار به سومین دوره جایزه خالقی

  • «تمنای دل» امكان نهفته موسیقی ایرانی

  • علی قورچیان نوازنده و مدرس موسیقی ایرانی درگذشت