بحران مخاطب؛ حاصل ضعف سایت‌‌های بلیت‌فروشی
خبرگزاری فارس: جشنواره‌ای برای صندلی‌های خالی!/ بحران مخاطب؛ حاصل ضعف سایت‌‌های بلیت‌فروشی

در حالی كه تنها سه روز به آغاز سی‌و‌سومین جشنواره موسیقی فجر مانده، شمار زیادی از اجراهای این دوره در بلیت‌فروشی موفق نبوده‌اند و بیشتر صندلی‌های جشنواره خالی مانده است.
به گزارش خبرنگار موسیقی فارس، جشنواره سی‌و سوم موسیقی فجر از تاریخ 20 دی ماه كار خود را آغاز می‌كند و 6 سالن شهر تهران تا روز اول بهمن میزبان كنسرت‌های جشنواره موسیقی فجر خواهند بود. تا لحظه درج این گزارش از 98 كنسرت این دوره، تنها 4 اجرا در سالن‌های با مخاطب اندك‌تر وحدت و رودكی توانستند بلیت‌های خود را به صورت كامل به فروش برسانند. این در حالی است كه در سی‌ویكمین دوره جشنواره موسیقی فجر در پنج روز باقی‌مانده به جشنواره، 15 اجرا به طور كامل فروش رفته بود.

دو گروه «دال» و «گره» كه در سال آزادی با ظرفیت نزدیك به 300 نفر روی در جشنواره روی صحنه خواهند رفت، ‌توانسه‌اند بلیت كنسرت‌هایشان را به فروش برسانند. «اركستر پارس» ناصر نظر كه پای ثابت تمام جشنواره‌های سال‌های اخیر فجر بوده، نیز توانسته بلیت‌های كنسرتش در تالار وحدت را به فروش برساند. «اركستر مهر» ناصر ایزدی دیگر گروهی است كه توانسته بلیت‌های كنسرت تالار وحدت را به فروش برساند. گروه‌های «رستاك»، «كر فلوت تهران»، «صنم»، «آوازی تهران» و «اركستر صدا و سیما» نیز با توجه به شرایط بلیت‌فروشی تا امروز، انتظار می‌رود تا قبل از شروع جشنواره بتوانند با مخاطبانی كامل به استقبال اجرا بروند.

اما وضعیت بلیت‌فروشی جشنواره در قیاس با چند دوره اخیر این رویداد اصلا قابل توجه نبوده و اغلب صندلی‌های جشنواره موسیقی فجر در فاصله 4 روز به آغاز برگزاری،‌ خالی مانده است. حتی پرفروش‌ترین خواننده‌های هم‌اكنون ایران مانند بهنام بانی، سیروان خسروی و حامد همایون كه به طور معمول در عرض چند ساعت بلیت‌های اجراهای خود را به فروش می‌رسانند، پس از گذشت 8 روز از بلیت فروشی، نتوانسته‌اند بلیت‌های خود را تمام كنند. جالب این‌جاست كه بلیت‌های جشنواره ارزان‌تر از كنسرت‌های معمول كه تا سقف 150 هزار تومان می‌رسد، هم عرضه شده و با سقف 90 هزار تومان به فروش می‌ر‌سد.

عدم اقبال مخاطبان به سی‌‌وسومین دوره جشنواره موسیقی فجر را می‌توان در دو دلیل خلاصه كرد:

اول: گروه‌های تكراری و رپرتوارهای تكراری

با نگاهی اجمالی به جدول جشنواره می‌توان فهمید تركیب كلی اجراها،‌ همان گروه‌ها و هنرمندان همیشگی و تكراری هستند كه همواره و چندباره شاهد حضور آنان در جشنواره بوده‌ایم. بسیاری از هنرمندان حاضر در جشنواره در طی سال به كرات روی صحنه می‌روند و مخاطبان در فصول مختلف شاهد حضور آنها هستند. ضمن این كه رپرتوار (برنامه اجرای موسیقی) اغلب گروه‌ها و هنرمندان هم تكراری است و هیچ تفاوتی با كنسرت‌هایی كه خارج از جشنواره برگزار می‌شود، نمی‌كند. برخلاف جشنواره‌های فیلم و تئاتر فجر كه به نوعی رونمایی از تولیدات جدید این عرصه‌ها در سال پیش‌رویشان به حساب می‌آید، جشنواره موسیقی فجر به تكرار آنچه كه در طول سال اتفاق می‌افتد، اكتفا می‌كند. از این جهت برای مخاطبان موسیقی نفاوت چندانی ندارد كه كنسرت هنرمند محبوبشان را در جشنواره ببینند یا بیرون آن!

دوم: ضعف تبلیغات و سایت‌های بلیت‌فروشی

دو سایت بلیت‌فروشی «3670» و «ایران كنسرت» وظیفه بلیت فروشی این رویداد را برعهده دارند كه البته تا كنون هیچ اطلاعاتی مبنی بر چگونگی و چرایی حضورشان از سمت مسئولان جشنواره منتشر نشده و معلوم نیست مبنای حضور آنها در این رویداد موسیقایی چگونه بوده است. با مراجه به سایت‌های مذكور و چگونگی بلیت‌فروشی می‌توان دید كه هیچ گونه فعالیت تبلیغاتی از سوی این دو سامانه صورت نگرفته است! در صفحات بلیت‌فروشی برخی گروه‌ها حتی یك عكس هم دیده نمی‌شود چه برسد به تیزر و ویدئو و سایر محتواهای تبلیغاتی! معلوم نیست در بخش بین‌الملل كه هم‌اكنون وضعیت بسیار بدی به لحاظ فروش دارد و تقریبا تمامی اجراهای این بخش با بحران روبه‌رو است، مخاطب قرار است چطور با گروه و یا هنرمند بین‌المللی آشنا شود؟! ظاهرا برای سایت ایران كنسرت فروش بلیت‌های جشنواره اهمیت چندانی ندارد كه حتی زحمت قرار دادن یك عكس ساده از گروه را هم به خود نمی‌دهد!


هیچ‌اطلاعاتی از گروه‌های حاضر در جشنواره در سایت‌های بلیت‌فروشی درج نشده است


در صفحات بلیت‌فروشی برخی اجراهای جشنواره حتی تصویر هنرمند و گروه هم مشخص نیست!

معلوم نیست این سایت‌ها دقیقا چه آورده‌ای برای جشنواره داشته‌اند كه توانسته‌اند بدون كمترین كار و خدمتی در زمینه تبلیغات، پنل فروش جشنواره را در اختیار بگیرند. از طرفی حضور سامانه 3670 در جشنواره كه با توجه به ظاهر وبلاگ‌گونه‌اش به سختی می‌توان عنوان «وب سایت» را هم به آن اتلاق كرد، باعث شده تا شائبه‌ها و سوال‌هایی در خصوص چگونگی انتخاب سامانه‌های بلیت‌فروشی جشنواره مطرح شود؛ از جمله این‌كه آیا حضور سایت‌های محسن‌رجب‌پور و محمدحسین‌توتونچیان با عملكردی بسیار ضعیف در بخش بلیت‌فروشی و تبلیغات تابع ضوابط خاصی بوده یا تنها روابط حرف اول و آخر را زده است؟ چرا اطلاعات مربوط به آورده‌های سایت‌های بلیت فروشی جشنواره منتشر و در اختیار خبرنگاران قرار نمی‌گیرد؟ و ...

به هر ترتیب آنچه كه مسلم می‌نماید این نكته است كه ضعف آشكار سایت‌های بلیت‌فروشی و تبلیغات سی‌وسومین دوره جشنواره موسیقی فجر، این رویداد را با چالش جدی بحران مخاطب روبه‌كرده است؛ اتفاقی كه می‌تواند در ادامه حتی سیل‌انتقادات نسبت به مدیریت حمیدرضا نوربخش را تشدید كند.

گزارش از حسین سلیمی

انتهای پیام/

مرتبط با این خبر

  • در تازه‌ترین كنسرت اركستر ملی چه گذشت؟

  • ضیافت سازهای ایرانی

  • «دلكوكِ» فصل بهار از 20 خرداد آغاز می‌شود

  • عثمان محمدپرست

  • برنامه كنسرت‌های لاكچری!

  • چند عیدانه در آغاز دهه ولایت

  • كیوان ساكت در تالار وحدت درخشید

  • كنسرت‌های علیرضا قربانی 4 شب دیگر تمدید شد

  • مهین زرین‌پنجه آهنگساز و نوازنده پیانو درگذشت

  • سرود «یك جمع مهربان» در استان فارس