display result search
اجرای آثار سنجری و حنانه در جشنواره موسیقی فجرخبرگزاری فارس: فعالیتهای اركستر رسانه ملی جدیتر میشود
/ اجرای آثار سنجری و حنانه در جشنواره موسیقی فجر
اینروزها اركستر سمفونیك صدا و سیما مشغول تمرینات برای حضور در سیوسومین جشنواره موسیقی فجر است تا پس از مدتها یك اجرای رسمی را ر.ی صحنه ببرد.
خبرگزاری فارس-گروه موسیقی: اركستر سمفونیك صداوسیما كه از دهه هفتاد تأسیس شد، این روزها وضعیت خاصی دارد. حضور در سیوسومین جشنواره موسیقی فجر پس از چندین سال دوری میتواند بار دیگر نام این اركستر رسمی را كه دوران طلایی فعالیتش در دهه هفتاد از یاد نرفته، زنده كند. اركسترسمفونیك صداوسیما از ماهها قبل با حضور بیش از 75 هنرمندكارش را آغاز كرده و اكنون در كنار دیگر اركسترهای حاضر در جشنواره، به اجرای برنامه خواهد پرداخت. حضور ما در روزهای نزدیك به جشنواره و در سرصحنه تمرین موزیسینها و گروه كر، فرصت مناسبی بود تا برخی از دستاندركاران این اركستر به گفتگو بنشینیم:
اولین گام برای پویایی و ارتقای كیفی اركستر
عبدالرضا صفایی مدیر اركستر با اشاره به تاریخچه اركستر سازمان، گفت: اركستر سمفونیك دفتر موسیقی و سرود سازمان صداوسیما كار خود را با فرمان مقام معظم رهبری بعد از بازدید تاریخی ایشان از سازمان آغاز كرد كه بیتردید از اثر بركت همان حضور است كه این مجموعه بعد از سالها هنوز پابرجاست و امروز با قوت و قدرت جلوهگری میكند. از دیرباز، هنرمندان بسیاری در این مجموعه حضور داشته و در جلوهگری آن كوشیدهاند كه یادشان را گرامی میداریم و هنرشان را ارج مینهیم. آخرین آنها مرحوم بیگلریپور بود كه رهبری اركستر را برعهده داشت كه خدایش بیامرزد. آخرین حضور اركستر در جشنواره بینالمللی موسیقی فجر مربوط به همان دوره حضور ایشان است.
مدیر اركستر سمفونیك صداوسیما با تأكید بر انتخاب بهترین هنرمندان در آزمونهای فنی گرفته شده افزود: ما هیچ محدودیتی در پذیرش استعدادهای جوان نداشتیم و اساساً كوشیدیم تا با حضور پراستعدادترین نوازندگان جوان در كنار هنرمندان باسابقه و پیشكسوت، هماهنگی زیبایی را از یك همنوازی به صحنه بیاوریم. حضور دائم نوازندگان و تمرینهای مستمر، اولین گام برای پویایی و ارتقای كیفی اركستر است. ساختار اركستر درست مثل یك سازمان است و نظم و هماهنگی در آن از بیشترین اعتبار برخوردار است كه خوشبختانه در دوسال اخیر این نظم و هماهنگی و استمرار وجود داشته است.
وی حضور اركستر سمفونیك سازمان در سیوسومین جشنواره موسیقی فجر را فرصت مناسبی برای این ارتقا اركستر دانست و گفت: با همراهی مدیر دفتر موسیقی و سرود سازمان و شورای سیاستگذاری دفتر موسیقی تصمیم گرفتیم پس از چند سال وقفه، امسال در بخش جنبی جشنواره حضور داشته باشیم كه این حضور میتواند اتفاق خوشایند و درخشانی در كارنامه این اركستر باشد كه امیدوارم این رخداد هنری موجب شناخت بیشتر این مجموعه شود.
اركستر سمفونیك نماد توسعهیافتگی فرهنگی است
سهراب كاشف، رهبر جوان اركستر سمفونیك سازمان این روزها مشغول تمرین با اركستر صداوسیماست. او در حالی از دو سال گذشته چوب رهبری اركستر سمفونیك صداوسیما را به دست گرفته كه با امید به اعتلا و ارتقای این اركستر تمام موقعیتهای كاریاش را در اتریش بهعنوان رهبری اركستر، كنار گذاشته و در این مدت با حضورش بسیاری از نوازندگان پیشكسوت و بااستعداد را به صداوسیما فراخوانده است.
وی با اشاره به ظرفیت بالای این اركستر گفت: صداوسیما با سابقه درخشانی كه در این فضا دارد، كوشیده تا جایگاهش را تثبیت كند و به توفیقات بیشتری برسد. بیگمان، یكی از سیاستهای موسیقی صداوسیما تولید موسیقیهای ایرانی حماسی و اركسترال است و باید آثار تولید شده در این حیطه از بار ارزشی فاخر و باكیفیتی برخوردار باشد. از این رو قطعات اركستری و حماسی انتخاب شده، همواره از پیام معنوی و انسانی برخوردار بودهاند.
كاشف با اشاره به اهمیت وجود اركستر صداوسیما تصریح میكند: اركستر سمفونیك نماد توسعهیافتگی فرهنگی و اجتماعی و ارزشگذاری به هنر موسیقی در هر كشور است. در هر كشوری اركسترهای تلویزیونی از معتبرترین و ارزشمندترین اركسترهایند و به نوعی ویترین هنری آن سازمان محسوب میشوند.
وی با اشاره به حضور 75 نوازنده اركستر به اضافه یك گروه كر نیز گفت: با هدف ایجاد همدلی و همكاری نزدیك میان هنرمندان موسیقی از خوانندگان و نوازندگان برجسته دعوت كردهایم تا با ما همكاری كنند. تعدادی از نوازندگان جوان و مستعد علاقهمند نیز طی قبولی در آزمونی كه برگزار كردیم، انتخاب شدند و در این میان یكی از سرمایههای این اركستر حضور نوازندگان پیشكسوت و استادانی است كه چند دهه با صداوسیما همكاری دارند و باعث افتخار من است كه حضورشان به ارتقای این اركستر كمك میكند.
وی دغدغهمندی مدیران موسیقی سازمان و قوت قلب دادن به هنرمندان را مهمترین دلیل برای حضورش در صداوسیما دانست و عنوان كرد: در این مدت با حمایت و پشتیبانی آقایان محمدباقر معلم و عبدالرضا صفایی در اركستر حضور داشتم و به پیشرفت آن ایمان دارم. اكنون ما در مسیری رو به رشد درحركت هستیم و هرچند میدانم این راه طولانی و دشوار است، اما حضور مستمر و تلاش و عزم همكارانم من را به توفیق در این مسیر امیدوار كردهاست.
خوشحالم كه پس از سالها دوری از این جشنواره با كمك مدیران و هنرمندان موسیقی روی صحنهای میرویم كه عموم مردم نظارهگر آن هستند و این اتفاق قوت قلبی برای من و همه نوازندگان و خوانندگان این اركستر است.
باید اركستر سمفونیك صداوسیما را بشناسانیم
رازمیك اوحانیان رهبر كر اركستر سمفونیك صداوسیما از رهبران برجسته موسیقی ایرانی است كه در سال ٩٤ نشان درجه یك هنری را از دست رئیسجمهور دریافت كرد. وی در سه دوره داور و دارنده مدال طلا از فستیوال موسیقی ارمنستان و سالها داور جشنواره بینالمللی موسیقی فجر بودهاست. اوحانیان از سال 85، رهبری كر اركستر سمفونیك صداوسیما را برعهده دارد.
وی مهمترین ویژگی این اركستر را حضور در رویدادهای سیاسی و اجتماعی دانست و گفت: در همه جای دنیا برپایی اركسترهای رسمی در محافل سیاسی بر عهده اركسترهای رسمی كشور است كه اكنون اركستر سازمان صداوسیما این مسئولیت را برعهده گرفته است و این اجراها در حضور مقام معظم رهبری و مجلس شورای اسلامی بیانگر اعتبار این اركستر است.
به گفته اوحانیان، حضور صدای انسانی در هر اركستر سمفونیك تركیب احساسات والای انسانی با موسیقی است. از این رو امیدواریم رسانههای ما در شناساندن فرهنگ موسیقی كرال به مخاطبان تلاش كنند.
این مدرس و پژوهشگر موسیقی با تاكید بر اهمیت حضور اركستر سمفونیك صداوسیما در جشنواره موسیقی فجر توضیح داد: باید اركستر سمفونیك صداوسیما برای بسیاری از مخاطبان رسانه شناسانده شود. حضور صداوسیما در جشنواره موسیقی فجر با این ابعاد فراگیر و بینالمللی و حضور جوانان و گروههای مختلف از تمام كشور، اهمیت زیادی در حوزه موسیقی دارد و بستر مناسبی برای تربیت نسل آینده موسیقایی و همچنین تربیت شنونده خوب در صداوسیما دارد.
وی افزود: در حالیكه تمام گروههای موسیقی كشور و آهنگسازان با امید و اشتیاق برای آمادهكردن برنامههایشان در جشنواره موسیقی فجر طبق جدول تعیینشده تلاش میكنند، گروه كر اركستر سمفونیك صداوسیما نیز در حال تمرین مستمر برای حضور موفق در جشنواره است. خوشبختانه گروه كر اركستر سمفونیك توانسته در سازمان به جایگاه مناسبی دست پیدا كند و امیدوارم بتوانیم با سعی و تلاش جمعی، این اركستر را به مخاطبان بشناسانیم. امیدوارم سازمان به این نتیجه برسد كه میتواند اجرای تحویل سال را به این گروه بسپارد یا با برپایی اجراهای ماهانه در سازمان برای همكاران بر اهمیت این هنر در صداوسیما پافشاری كند.
اجرای قطعات سنجری و حنانه
كیومرث ناصری، نوازنده توبا از سازهای بادی برنجی است. این ساز كه بهتنهایی در اركستر سمفونیك صداوسیما حضور دارد، بمترین ساز خانواده برنجی است. ناصری كه دانشآموخته دانشكده صداوسیماست از سال 89 همكاریاش را با اركستر صداوسیما با سازهای هورن و توبا ادامه داده است. وی كه برنامهریزی اجرای زنده اركستر صداوسیما در جشنواره موسیقی فجر را نیز برعهده دارد، گفت: نوازندگان اركستر و خوانندگان كر دو روز در هفته تمرینهایشان را ادامه میدهند و هماكنون اركستر آمادگی لازم برای یك اجرای فاخر و درخور توجه را پیدا كردهاست.
ناصری با اشار به هشت قطعهای كه قرار است روز سهشنبه 26 دی در تالار رودكی اجرا شود، افزود: در جشنواره امسال، اركستر صداوسیما با جرای هشت قطعه (سه كلاسیك و پنج ایرانی) حضور دارد. دو قطعه «نیایش یزدان»، «رقص دایره» و «افق بیكران» از زندهیاد حشمت سنجری، قطعه «هزاردستان» از زندهیاد مرتضی حنانه و قطعه «ای ایران» از زندهیاد روحالله خالقی قطعات ایرانی این اجرا هستند.
این نوازنده جوان ادامه داد: انتخاب سه قطعه كلاسیك كوریولان از بتهوون، مارش اسلاو از چایكوفسكی، فینلاندیا از ژان سیبلیوس نیز بخش دیگری از این اجرا با حضور 40 نوازنده سازهای زهی و 35 نوازنده سازهای بادی، كوبهای و... است.
اهمیت حضور نوازندههای خلاق و مستعد
حسین تاجیك نوازنده اُبوا از سازهای بادی چوبی است. وی 40 سال است كه در اركسترهای مختلف حضور دارد و از ابتدای راهاندازی اركستر سمفونیك صداوسیما نوازندگی این ساز را برعهده داشته است. اهمیت این ساز در اركستر به این سبب است كه به علت دشواری تنظیم كوك آن، كوك اركستر قبل از نواختن از این ساز گرفته میشود. تاجیك میگوید: بخشی از موسیقیهایی كه در اركستر صداوسیما اجرا میشود، موسیقیهای حماسی و ملی است و این ساز، نقش مؤثری در ارائه این سمفونیها و قطعات دارد.
وی با اشاره به پیشینه فرهنگی ایران و اهمیت موسیقی در ادبیات و هنر تصریح كرد: شناخت موسیقی و ملودیهای قومی و ملی، تواناییای به صداوسیما میدهد تا از این هنر برای ارتباط با مخاطب بومی و بینالمللی استفاده كند. امروز بیش از هر زمان دیگر باید به فكر ارتقای موسیقی صداوسیما بود و با جذب نوازندههای خلاق و مستعد اركستر صداوسیما را به روزهای درخشان یك دهه قبلش برگرداند.
جذب نیروهای مستعد برای اركستر صداوسیما
ناصر رحیمیفراهانی متولد 1341، دانشآموخته هنرستان موسیقی ملی، نوازنده فلوت است كه از سال 1358 بهصورت حرفهای وارد اركستر رادیو شده و از سال 1368 نیز با اركستر مجلسی صداوسیما و اركستر ملی و گروههای متعدد موسیقی بهعنوان سولیست همكاری داشته است. وی با اشاره به ویژگی این ساز در اركستر سمفونی كفت: فلوت جزو سازهای بادی چوبی بدون زبانه است كه به ظاهر فلزی است كه با شكل چوب در اركسترها نواخته میشود. ضمن اینكه در نواختن این ساز باید تواناییهای فیزیولوژیك مناسبی داشت.
رحیمی برپایی اركستر سمفونیك صداوسیما و رونق دوباره آن را نقطه روشنی در كارنامه موسیقیایی رسانه ملی دانست و تاكید كرد: رونق اركستر صداوسیما سبب جذب نیروهای مستعد و جوانی میشود كه در این مسیر دانشآموختهاند و به آینده موسیقی در ایران امیدوارند. پس از زندهیاد بیگلریپور اركستر صداوسیما با وقفههای كوتاهمدت امكان حضور مستمر در جشنوارهها را نداشت، اما از دوسال پیش تاكنون این اركستر به آرامش و نظم مناسب دست پیدا كرده و حضور در جشنواره موسیقی نیز موجب دلگرمی نوازندگان شدهاست. وی حضور این اركستر در جشنواره موسیقی فجر را روزنه امیدی برای دیده شدن استعدادهای موسیقی و توجه صداوسیما به نشان دادن اركستر برای مخاطبان توصیف كرد.
ارتقای كیفی اركستر با برپایی اركسترهای رسمی
فرشاد شیخی، نوازنده ساز هورن از خانواده سازهای بادی برنجی است. وی از سال 82 تدریس موسیقی را در دانشگاه صداوسیما آغاز كرده و از سال 89 نیز به اركستر صداوسیما پیوسته است. به گفته وی، این ساز چند شخصیتی بهعنوان پل ارتباطی بین سازهای بادی برنجی و زهی، بادی برنجی و كوبهای و بادی برنجی و سازهای برنجی در اركستر حضور دارد. شیخی، گردهم آمدن دوباره نوازندگان اركستر صداوسیما را نتیجه مدیریت درست و همدلی نوازندگان دانست و گفت: اركستر صداوسیما جایگاه مناسبی در حوزه اركسترهای ایرانی دارد و بسیاری از نوازندهها به همكاری با این اركستر تمایل دارند؛ چرا كه این اركستر نماینده موسیقی ملی و نظام است.
شیخی اجرای زنده اركستر صداوسیما در جشنواره موسیقی فجر را اتفاق منحصر به فرد و امیدواركنندهای دانست و تأكید كرد: این هنر، در جایی باید دیده شود و حضور اركسترهای مختلف در میان مردم، آنان را با انواع سازها آشنا میكند و موجب ارتقای دانش موسیقایی جوانان میشود. رسانه ملی نیز از این رهگذر میتواند به مراتب بالاتری دست یابد.
اجرای اركستر همكاران را به موسیقی علاقهمند میكند
جاوید عسكری را با خوانندگی ترانههای «پاییز» و «خط مقدم» میشناسیم. وی كه آواز را نزد اسفندیار قرهباغی آموخته از بهمن 1376 به عضویت گروه كر سمفونیك صداوسیما درآمده و تاكنون بالغ بر 170 قطعه موسیقی در فضای موسیقی پاپ تلفیقی، اركستر بزرگ (سمفونیك) با مضامین عاطفی و اجتماعی اجرا كردهاست.
وی مهمترین تفاوت سولیستی را كه از دل گروه كر متولد میشود با خوانندگان دیگر در آموزههای علمی و مبانی تئوریك میداند. به گفته جاوید، همین ویژگی مبنای تفاوت گروه كر با گروه سرود را پایهریزی میكند. به گفته این مدرس آواز، در جشنواره موسیقی فجر این گروه كر با اجرای دو قطعه «نیایش یزدان» از زندهیاد حشمت سنجری و «ای ایران» از زندهیاد روحالله خالقی حضور دارند.
عسكری این حضور را نقطه امیدی برای گروه كر اركستر سازمان دانست و گفت: بسیاری از همكاران در صداوسیما نیز از حضور این هنرمندان اطلاعی ندارند و اگر اجراهای ما بیشتر شود مخاطبان نیز به این هنر علاقهمند خواهند شد.
انتهای پیام/