display result search
صدادهی اركستر سمفونیك تهران و دینامیك آن به مراتب بهتر از اجراهای گذشته شده و نظم دقیق آرشهها و تسلط نوازندهها به ویژه زهیها نشان از تمرینات منظم رهبر اركستر با نوازندگان دارد.
به گزارش خبرنگار موسیقی فارس، اركستر سمفونیك تهران به رهبری شهداد روحانی در آخرین روز از سی و سومین جشنواره موسیقی فجر اجرای خود را همراه با پیانیست مهمان از كشور هلند در تالار وحدت به روی صحنه برد.
از سال 1312 با رهبری غلامحسین مینباشیان بر اركستر سمفونیك تا رهبری شهداد روحانی 84 سال میگذرد. این اركستر طی سالیان و دههها فراز و فرودهایی بسیار داشته است و هنوز راه خود را نیافته و به ثبات نرسیده است. هرچند سال 1312 كه ایرانیان برای اولین بار صاحب اركستر سمفونیك میشدند، سمفونی در فرنگ در اوج شكوه خود بهسر میبرد و چندین قرن از تجارب را از زمان موسیقیدانان بزرگ همچون بتهوون، موتزارت و باخ و دوران باروك و ماقبل آن دوران در سابقه خود داشتند چراكه این موسیقی به آنها تعلق داشت كه به جهانیان عرضه كرده بودند و حال ما میبایست به نزدیكترین شكل ممكن به آنها در مسیر درست اركسترهای سمفونیك گام برداریم.
در اجرای امشب، شهرداد روحانی بهتر از هر زمان دیگر كارش را با اركستر سمفونیك تهران به نمایش گذاشت. صدادهی اركستر و دینامیك به مراتب بهتر شده بود و نظم دقیق آرشهها و تسلط نوازندهها بویژه زهیها نشان از تمرین سخت رهبر اركستر داشت. محور اصلی اجرای امشب سولیست اركستر «مارتینوس وان دن هوك» نوازنده پیانو از كشور هلند بود كه تمام توجهها را به خود معطوف كرده بود. اجرای كمنظیر پیانو در «كنسرتوی شماره2» اثر شوپن كه از جمله آثار سخت برای پیانو محسوب میشود به نحو احسن توسط هوك اجرا شد.
از نوع اجرای نوازنده هلندی و دقت و تمركز او پیدا بود كه این نوازنده حرفهای بارها و بارها این قطعه را در اجراهای رسمی نواخته و به مرحلهای رسیده كه دیگر چالشی برای اجرای آن ندارد و با تمام وجود در حین اجرا به احساسات و عواطفش پاسخ میدهد و اینگونه مخاطب را محو خود میكند. این نمونه یك نوازنده حرفهای است كه میداند باید در چه سطحی كار كند و مخاطب دوست دارد چه چیزی در او ببیند.
هوك پس از موفقیت در رقابت «لیتز» روتردام در سال 1985 به چهرهای بینالمللی تبدیل شد و سپس در دانشگاه وین به تدریس مشغول شد و همزمان با بزرگترین كنسرواتوارها نیز همكاری میكرد. حضور اینچنین نوازندهای در ایران قطعا غنیمت بوده و هنرجویان و علاقمندان باید نهایت بهره را از تجربیات هوك در كارگاههایی كه در تهران برگزار میكند ببرند.
و اما شهرداد روحانی شبی قابل قبول را برای اهالی هنر رقم زد. حجم بالای صدادهی اركستر روحانی امیدوار كننده بود و نوع انتخاب آثار فاخر موسیقی كلاسیك نیز درخور توجه بود. تا قبل از این اجرا بسیاری از منتقدان موسیقی و مخاطبین انتظار بیشتری از روحانی داشتند. اما امشب نشان داد كه میتواند این مهم را به سرانجام برساند هرچند بطور قطعی نمیتوان گفت كه بهبود اركستر مداوم و بالارونده باشد چراكه كاری صعب و دشوار و راهی دراز در پیش روی اركستر سمفونیك تهران قرار دارد و با حضور چهرههای جدیدی همچون سهراب كاشف كه از پدیدههای كنداكتوری موسیقی كلاسیك در ایران است میتوان به آینده نزدیك بزرگترین اركستر كشور امیدوار بود.
انتهای پیام/