display result search
پس از ارزیابی آثار، تقریباً 36 درصد از مجموع آثار ارسالی، یعنی در حدود 600 اثر، به مرحلۀ نهایی راه یافته است كه از این میان سهم بخش موسیقی نواحی 48 درصد، بخش موسیقی دستگاهی 38 درصد، و بخش موسیقی كلاسیك 14 درصد است.
به گزارش خبرگزاری فارس، هومان اسعدی، دبیر دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، در آستانه برگزاری این دوره از جشنواره یادداشتی بدین شرح منتشر كرد:
جشنوارۀ ملی موسیقی جوان به یكی از مهمترین رویدادها در حیات موسیقایی ایران تبدیل شده است: حضور همدلانه و صمیمانۀ بیش از 90 نفر از استادان و موسیقیدانان برجسته، حضور پُرنشاط و اجرای پُرشور 600 موسیقیدان جوان از اقصی نقاط كشور، طنین مستمر موسیقیهایی رنگارنگ از صبحگاه تا شامگاه، ارزیابی حاصل تلاشهای جوانان به محك تجربۀ استادان پیشكسوت، تعامل موسیقیدانانی از نسلهای مختلف، تجلیگاهی برای شناسایی و ظهور استعدادهای موسیقایی، عرصهای برای شكلگیری و تحكیم دوستیها و مراودات هنری، و حكایتی از تداوم فرهنگی غنی و استمرار هنری پُرفروغ.
برنامهریزی برای دوازدهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان، به روال چندین دورۀ اخیر، بلافاصله پس از اتمام دورۀ پیشین آغاز شد. پس از تبیین سیاستهای كلی و مشخصكردن خطوط اصلی جشنواره، شوراهای تخصصی، به تفكیك بخشها و سازها، تشكیل شد كه تدوین قطعات و فراخوان را برعهده داشتند. در نهایت، فراخوان در اواخر زمستان سال 1396 رسماً منتشر شد. پس از پایان مهلت ارسال آثار، كمیتههای تخصصی متعددی برای بررسی آثار ارسالی تشكیل شد كه به ارزیابی بیش از1600 اثرِ ارسالشده به دبیرخانۀ جشنواره پرداختند. سهم آثار ارسالی به دبیرخانه در بخش موسیقی دستگاهی 51 درصد، بخش موسیقی نواحی 35 درصد، و بخش موسیقی كلاسیك 14 درصد بوده است. در نهایت، پس از ارزیابی آثار، تقریباً 36 درصد از مجموع آثار ارسالی، یعنی در حدود 600 اثر، به مرحلۀ نهایی راه یافته است كه از این میان سهم بخش موسیقی نواحی 48 درصد، بخش موسیقی دستگاهی 38 درصد، و بخش موسیقی كلاسیك 14 درصد است.
وظیفۀ اصلی این جشنواره، در وهلۀ نخست، طراحی و اجرای سازوكارهایی مناسب برای شناسایی و معرفی استعدادهای جوان در عرصۀ هنر موسیقی است. انجام این كار بهنحوی دقیق و اصولی مستلزم برنامهریزی و عملیاتیكردنِ سازوكارها و فرآیندهایی پیچیده و چندوجهی با ملاحظات فنیِ فراوان است كه دبیرخانۀ جشنواره در این سالها همواره نهایت تلاش خود را برای تدقیق در این سازوكارها و ارتقای سطح كیفی با اتخاذ تدابیر مختلف انجام داده است. اما، پرسشی اساسی همواره در ذهن بسیاری از اهالی موسیقی وجود داشته است: پس از شناسایی و معرفی استعدادهای جوان در عرصۀ هنر موسیقی، چه تدابیری برای برگزیدگان اندیشیده شده است؟ برای تنویر و شفافسازی این مسئله بهتر است قیاسی با نهادی مشابه انجام دهیم. وظایف اصلی این جشنواره، در واقع، حداقل تا حدودی، قابل قیاس با وظایف سازمان سنجش آموزش كشور است. سازمان سنجش آموزش كشور، نهادی است زیرمجموعۀ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری كه مهمترین وظیفهاش طراحی و برگزاری آزمونهایی تخصصی برای شناسایی و معرفی دانشآموزانِ برگزیده از لحاظ سطح علمی برای ادامۀ تحصیل در مقاطع عالی است. این نهاد، زیرمجموعۀ وزارتخانهای است كه دانشگاهها، مراكز و امكاناتی را نیز برای پرورش این استعدادها در دیگر زیرمجموعههای خویش در نظر گرفته است. پرسش از ضرورتِ وجودیِ نهادی مانند سازمان سنجش یا جشنوارۀ ملی موسیقی جوان، در واقع باید معطوف به اهدافِ كلانِ نهادِ بالادست و ایجادكنندۀ آن باشد كه امكان ایجاد پیوندی منطقی و زنجیرهوار بین اركان مختلف را دارد. در واقع، شایسته و بایسته است كه معاونت امور هنری و دفتر موسیقیِ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با همكاری سایر نهادهای ذیربط، تدابیری مناسب برای آیندۀ موسیقیدانانِ جوانِ منتخب در این جشنوارۀ ملی اتخاذ كنند و پیوندی منطقی و زنجیرهوار بین اركان مختلف برقرار سازند. حدود نیم قرن پیش مركزی برای حفظ و اشاعۀ موسیقی در ایران تكوین یافت كه پرورش جمعی از نخبگان و آیندهسازان موسیقی ایرانزمین را در تاریخ رقم زد: جوانانِ مستعد و منتخبِ آن روزگار و استادانِ پیشكسوت و مفاخر موسیقی این روزگار. امروزه شرایط و ضرورتها تغییر كرده است، اما نیاز به تأمّل و چارهاندیشی همواره وجود داشته و دارد؛ لذا شایسته است مركز یا نهادی روزآمدشده و نسخهای جدید و منطبق با نیازها و روح زمانۀ حاضر برای آموزش و پرورش و حمایت از برگزیدگان چنین جشنوارههایی تأسیس شود و حلقههای مفقوده تكمیل شود تا نتایج بهتر، شایستهتر و ماندگارتری حاصل شود. هرچند، نهادِ جشنوارۀ ملی موسیقی جوان تا جاییكه توانسته است فضایی مناسب برای تعامل میان موسیقیدانان فراهم آورده است و از هیچ تلاشی برای رونقبخشیدن به حیات موسیقایی كشور فروگذار نكرده است.
اكنون، در آستانۀ برگزاری این رویداد مهم فرهنگی و هنری، فرصت را مغتنم شمرده، از تمامی استادان بزرگوار و گرانقدری كه در مراحل مختلف با حضور همدلانه در شوراهای تخصصی و هیئتهای انتخاب و داوری به رونق و اعتبار جشنواره افزودهاند، عمیقاً سپاسگزاری میكنم. همچنین از همۀ متقاضیان و شركتكنندگان گرامی در جشنواره، كه آیندهسازان فرهنگ موسیقایی این مرز و بوم محسوب میشوند، صمیمانه قدردانی میكنم. برگزاری این جشنواره با حمایت معاونت محترم امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همكاری دفتر موسیقی، انجمن موسیقی ایران، بنیاد رودكی و فرهنگسرای نیاوران میسر شده است. از ایشان و بهویژه مدیرعامل محترم انجمن موسیقی ایران، كه مدیریت امور اجرایی جشنواره را برعهده داشتهاند، و نیز كلیۀ همكاران گرامی و كوشا در دبیرخانه و ستاد جشنواره سپاسگزاری میكنم.
انتهای پیام/