علی نظری طولابی خواننده لرستانی در مرحله فینال برنامه استعدادیابی «عصر جدید» با خواندن یكی از فنی‌ترین آثار همایون شجریان بر نبوغ خود صحه گذاشت.

علی نظری طولابی خواننده لرستانی در مرحله فینال برنامه استعدادیابی «عصر جدید» با خواندن یكی از فنی‌ترین آثار همایون شجریان بر نبوغ خود صحه گذاشت.

علی طولابی در فینال عصر جدید آهنگ «ابر می‌بارد» همایون شجریان را اجرا و همه را دوباره شگفت‌زده كرد.

این برنامه در تاریخ 18 تیرماه 1401 پخش شد و منتخبین مرحله نهایی این تلنت شوی تلویزیونی هركدام برای كسب عنوان «بهترین» برنامه خود را به نمایش گذاشتند.

بی‌شك «علی طولابی» نامی است كه در عرصه موسیقی ایران بارها و بارها شنیده خواهد شد. این نوجوان 13 ساله اهل كوهدشت لرستان یكی از شگفتی‌سازان فصل سوم عصر جدید بود.


و اما اجرای علی طولابی در فینال عصر جدید در رسانه‌های اجتماعی و فضای مجازی مورد توجه بسیاری قرار گرفته و بازتاب گسترده‌ای داشته است. این خواننده خوش آتیه و كم سن و سال كه با تكنیك‌های خوانندگی و سطح بالای گیرایی موسیقی یا به اصطلاح اهل فن «گوش موزیكالیته»‌اش همه را شگفت‌زده كرده، دیشب نیز با اجرایی حساب شده و دقیق، توجه‌ها را به خود جلب كرد.

علی طولابی در ابتدا آهنگ «ابر می‌بارد» ساخته سهراب پورناظری به خوانندگی همایون شجریان را با تنظیم و كاور جدید به اجرا گذاشت. نكته مهم و قابل توجه در مورد این اثر این است كه «ابر می‌بارد» از نظر فنی و اجرای نمودار و منحنی‌های آوازی بخصوص به آن شكلی كه همایون شجریان خواننده حرفه‌ای و توانمند موسیقی ایرانی با قدرت تمام به اجرا و نمایش گذاشته، كاری بسیار دشوار بوده و از عهده حتی بسیاری از خواننده‌های حرفه‌ای خارج است بخصوص اگر بخواهند منحنی‌ها را عینا اجرا كنند.

اما علی طولابی همانطور كه در اجرای شب گذشته شاهد بودیم، تمام منحنی‌ها و نمودارهای صوتی آواز و حتی تحریرها و ویبره‌ها را به صورت دقیق اجرا كرد حتی از نظر متر و شمارش تعداد تحریرهای هر میزان نیز با اصل اثر تفاوتی دیده و شنیده نشد. این سطح از دقت بخصوص برای نوجوان كم سن و سالی كه هنوز در مرحله تقلید و پیروی از سبك و سیاق دیگر هنرمندان و خواننده‌های شناخته شده است، شگفت‌انگیز بوده و قابلیت گوش موزیكالیته و تفكیك حتی ریزترین جزئیات و تكنیك‌ها، كه جز با ممارست و گوش دادن طی سالیان سال و آموزش‌های طولانی مدت و درك ردیف‌های موسیقی ایرانی و رسیدن به قدرت تحلیل اجزا و ساختمان ملودی و قدرت تفكیك خطوط كنترپوئنتیك آثاری از این دست، امكان پذیر نخواهد بود.

و این خواننده از این بابت موجب شگفتی شده كه این میزان فهم موسیقایی نیازمند سال‌هایی آموزش و تمرین، بیشتر از كل عمر خواننده است. همین خود یعنی شگفتی، یعنی اینكه این خواننده قطعا خواننده موفقی خواهد بود و اینكه حتما در خود نبوغ دارد و به موهبت اینچنین برنامه‌ای از همین حالا با یقین و اطمینان می‌داند كه در این حوزه از هنر استعدادی كم نظیر دارد و با اعتماد به نفس بیشتری می‌تواند به مسیری كه به درستی انتخاب كرده، ادامه دهد.

طولابی در ادامه اجرای برنامه خود كه البته در تنظیم و اجرا به صورت «مِدلی» یا همان یكپارچه و یك قطعه كردن دو یا چند قطعه در یك تنظیم و یك پیكره واحد گفته می‌شود، یك اثر به گویش كردی و لكی به اجرا درآورد. او در اجرای این اثر، جنبه‌های دیگی از انعطاف و توانمندی حنجره‌اش را به نمایش گذاشت. اثری كه تركیبی بود از نغمات و موتیف‌های شناخته شده موسیقی كردی و تكنیك‌های مدرن و امروزی در خوانش اینچنین آثاری كه البته، تنظیم و اركستراسیون هم به روشنی نشانگر امروزی بودن نگاه آهنگساز و تنظیم كننده بود و خواننده هم به بهترین شكل ممكن هم جنبه تكنیكی اثر را به اجرا گذاشت هم جنبه احساسی و بارعاطفی واژگان و نغمات را كه به همراهی زبان بدن و حركات نرم و باوقارش به كمك آمد تا اجرایی شایسته و درخور را برای داوران، تماشاچیان حاضر در سالن و میلیون‌ها بیننده تلویزیون به نمایش بگذارد.

مرتبط با این خبر

  • در تازه‌ترین كنسرت اركستر ملی چه گذشت؟

  • ضیافت سازهای ایرانی

  • «دلكوكِ» فصل بهار از 20 خرداد آغاز می‌شود

  • عثمان محمدپرست

  • برنامه كنسرت‌های لاكچری!

  • چند عیدانه در آغاز دهه ولایت

  • كیوان ساكت در تالار وحدت درخشید

  • كنسرت‌های علیرضا قربانی 4 شب دیگر تمدید شد

  • مهین زرین‌پنجه آهنگساز و نوازنده پیانو درگذشت

  • سرود «یك جمع مهربان» در استان فارس