display result search
یكی از مدیران موسسات تولید سازهای نوین در موسیقی با اشاره به برخی از مشكلات پیش روی آنها در حوزه عرضه محصولات، از فراز و نشیبهای برگزاری نمایشگاه صنعت موسیقی در دومین دوره خود گفت.
احسان فراهانی مدیر یكی از شركتهای تولید كننده ساز در آستانه برگزاری دومین نمایشگاه صنعت موسیقی ضمن ارائه نقطه نظرات خود درباره برگزاری این رویداد موسیقایی در ابعاد بین المللی بیان كرد: برای گستردهتر شدن نمایشگاه صنعت موسیقی و اضافه شدن ابعاد بینالمللی به این رویداد لازم است كه برگزاركنندگان آن در تعامل با دستگاههای مربوطه، تبلیغات بیشتری برای این نمایشگاه در نظر بگیرند. البته برگزاری این رویداد در دور دوم اتفاق خوبی است كه كمك میكند تا مردم با ساز آشنایی بیشتری پیدا كنند.
وی اظهاركرد: آشنایی مردم با سازها میتواند به بازار صنعت موسیقی كمك كند و اتفاقاً از دور اول این نمایشگاه با استقبالی كه صورت گرفت میتوان به مثبت بودن نقش این رویداد در عرصه موسیقی و به طور كل شكلگیری ارتباطی درست بین این هنر و مردم پی برد.
این فعال حوزه فروش ساز در ایران درباره نقاط ضعف دوره اول نمایشگاه صنعت موسیقی گفت: برگزاری نمایشگاه صنعت موسیقی تجربه تازهای به حساب میآید و با توجه به همین مساله آزمون و خطاهایی در مسیر برگزاری بهتر این رویداد وجود دارد. در دوره اول یكی از نقدهایی كه به نمایشگاه صنعت موسیقی وارد بود صدای زیادی بود كه از سازها در محل برگزاری آن شنیده میشد و برخی شركتكنندهها و بازدیدكنندهها از این وضعیت ناراحت بودند و دلیل این اتفاق هم ادغام همه غرفهها با محصولات مختلف در یك سالن بود اما امسال خوشبختانه تفكیكی در غرفهها در نظر گرفته شده كه سازهای مختلف در سالنهای مختلف قرار داده شدهاند و سازهای بادی، كوبهای در یك سالن و سازهایی مثل هنگ درام كه صدای كمتری دارند در یك سالن هستند و به نظر من تفكیك خوبی صورت گرفته كه به همین دلیل یكی از اصلیترین آسیبهای موجود در این نمایشگاه با این تمهید برطرف خواهد شد.
فراهانی درباره ابعاد و تأثیرات فرهنگی نمایشگاه صنعت موسیقی توضیح داد: نمایشگاه صنعت موسیقی فرصتی را فراهم میكند تا این خانوادهها با حضور در نمایشگاه و آشنایی با سازها و ایجاد تعامل و مشاوره، نگاه منفیشان را كنار بگذارند و به نظر من از این جهت میتوان این رویداد را یك رویداد فرهنگی مهم دانست. البته یكی دیگر از اتفاقات خوبی كه میتواند در نمایشگاه صنعت موسیقی رخ میدهد، ایجاد ارتباط و تعامل بین تولیدكنندهها و واردكنندهها است. در این نمایشگاه این دو قشر با هم آشنا میشوند و حتی مصرفكنندهها بدون واسطه میتوانند به فروشندگان دسترسی پیدا كنند. در حالی كه پیشتر بسیاری از تولیدكنندههای محدود ساز كه زحمت زیادی برای تولید محصولاتشان میكشند یا برخی واردكنندههای اول سازهای مختلف به دلیل عدم آشنایی با بازار به بازاریابهایی احتیاج داشتند كه محصولاتشان را به خریداران بفروشند اما این پروسه باعث میشد كه ساز با قیمت بسیار بیشتری نسبت به ارزش واقعیاش در بازار خرید و فروش شود كه سود اصلیاش هم به واسطه و بازاریاب میرسید اما با حذف واسطهها و ارتباط مستقیم با مصرفكننده، سازها با قیمت بسیار مناسبتری به فروش میرسند و این موجب رضایت تولیدكننده و خریدار خواهد شد.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود درباره نقش نمایشگاه در شكلگیری ارتباط بینالمللی با بازارهای جهانی تصریح كرد: ما زمانی میتوانیم به ابعاد بینالمللی این نمایشگاه فكر كنیم كه تبلیغات را جدی بگیریم و حداقل بتوانیم در كشور خودمان برای این رویداد تبلیغات خوب و مناسبی داشته باشیم. امروز یك نمایشگاه لوازم خانگی كه برگزار میشود ما در اقصی نقاط شهر بیلبوردها و تابلوهای بسیاری درباره برگزاری این نمایشگاه میبینیم ولی برای نمایشگاه صنعت موسیقی هیچ بیلبورد و تبلیغات مناسبی در سطح شهر وجود ندارد. متأسفانه ما در كشور خودمان نمیتوانیم خودمان را به خوبی به مخاطبان معرفی كنیم و طبیعتاً در این شرایط گستردهتر كردن جشنواره و در نظر گرفتن ابعاد بینالمللی برای آن تقریباً غیر ممكن است.
این كارشناس صادرات و واردات ساز در كشورمان افزود: امكان بینالمللی شدن این نمایشگاه و ارتباط با بازارهای جهانی از داخل كشور خودمان شروع میشود. وقتی ما نمیتوانیم در كشور خودمان تبلیغات داشته باشیم در دنیا نسبت به این رویداد بدبینی ایجاد میشود و طبیعتاً فعالان بینالمللی نمایشگاههای امارات و گوانگژو را ترجیح میدهند چراكه آن نمایشگاهها در آن كشورها بیشتر جدی گرفته میشود.
فراهانی تأكید كرد: پتانسیل بالایی در بین تولیدكنندههای ساز و آثار موسیقی وجود دارد و ما هنرمندان حرفهای، سازندگان ساز و برگزاركنندگان كنسرت بسیار حرفهای و متخصصی داریم كه در دنیا میتوانند جزو بهترینها باشند اما بدون تبلیغات همه این پتانسیل به هدر میرود. با وجود این شرایط امروز ما هنرمندانی داریم كه خودشان با برقراری ارتباط با كشورهای اروپایی كار میكنند و تولیدكنندگانی داریم كه خودشان سازها را به دیگر كشورها صادر میكنند كه البته برای این كار شرایط سختی وجود دارد. به عنوان مثال ما وقتی میخواهیم یك هنگ درام را كه 15 میلیون تومان است به یك كشور اروپایی ارسال كنیم باید 20 میلیون تومان هزینه كنیم ولی از طریق كشور تركیه این رقم به حداقل میرسد و 3 میلیون تومان هزینه میشود. امیدوارم مسئولان این نمایشگاه كه نگاهی جدی به رویكردهای صنعتی موسیقی دارند به این چالشها و مشكلات نیز توجه داشته باشند.
وی در پایان گفت: از كسانی كه در برگزاری این رویداد نقش دارند تشكر میكنم و میدانم كه سختیها و دشواریهای بسیاری را برای رسیدن نمایشگاه به این مرحله پشت سر گذاشتهاند و زحمات بسیاری كشیده شده است اما انتظار میرود برای سال آینده و دور سوم نمایشگاه برگزاركنندگان این رویداد، تبلیغات را جدی بگیرند چراكه در صورت عدم تبلیغات مناسب بسیاری از بازرگانان برای سال آینده ترجیح میدهند در این رویداد حضور نداشته باشند.