display result search
یكی از مدرسان و آهنگسازان شناختهشده كشورمان همزمان با برگزاری جشنواره موسیقی خلاق به ارائه نقطه نظرات خود در حوزه رعایت مولفههای توسعه خلاقیت در موسیقی پرداخت.
كیومرث توكلی، آهنگساز و مدرس پیانو گفت: تعریفكردنِ چیستی اثر خلاقانه دشوار است اما به نظر میرسد برای نزدیكشدن به تعریف این مفهوم بهتر است مفاهیمی مانند آشناییزدایی، ساختارشكنی را كه بهعنوان پیشفرضهایی برای آفرینش اثر خلاقانه بدیهی شمرده میشوند، كنار بگذاریم تا به سمت جوهره اصلی آن حركت كنیم.
وی ادامه داد: سرآغاز آفرینش هر اثر خلاقانهای فعالیتی تجربی است؛ به این معنا كه فرصتی به وجود آوریم كه در ورای همۀ تجربهها و قراردادهای قبلی، فضای تازهای در هنر تجربه شود. درواقع باید گشوده باشیم؛ چراكه ممكن است هنرمند چیزی را برخلاف فضای ساختارمند موسیقی و حتی برخلاف تمام تاریخ آن تجربه كند.
توكلی بیان كرد: صرف تغییر دادن ساختاری، تجربهكردن چیز تازهای را میتوان حركتی خلاقانه به حساب آورد. باوجود این، آفرینش یك جریان خلاق را چیزهای دیگری رقم میزند كه نشان میدهند آیا این جریان (یا این اثر) توانسته است ساختارهای اصلی موسیقی را كه در گذر زمان برجای ماندهاند، به ساختارها و یا پارامترهای جدیدی تبدیل كند. حال پرداختن به این پرسش كه «آیا این ساختارهای جدید امكان تداوم دارند یا خیر؟»، بر عهده مواجهه سایر جریانها و ساختارهای همزمان و زمانه خلق اثر است كه بحثی بسیار پردامنه و خارج از این فرصت است.
این آهنگساز و مدرس پیانو افزود: میتوان به تجربههایی كه ساختاری را میشكنند و صدای تازه و تركیببندی جدیدی در دنیای صداها خلق میكنند، از دریچه امر خلاقانه نگاه كرد؛ ممكن است این شكستنِ ساختار، در رنگآمیزی صوتی، هارمونی و یا هر بخش دیگری شكل بگیرد. هرچند باید یادآوری كرد كه بعد از پیدایش تكنولوژی ضبط صدا در قرن بیستم، با دنیای دیگری مواجه شدیم. امروز نیز سرنوشت آینده موسیقی با انقلاب هوش مصنوعی مبهم به نظر میرسد.
وی ضمن اشاره به اینكه حمایت نهادهای دولتی و نیمهدولتی ازجمله شهرداریها میتواند به بالندگی و تولید آثار هنری ماندگاری كمك كند، توضیح داد: اینكه شهرداری شاهینشهر متولی اصلی برگزاری جشنواره «موسیقی خلاق» است و در این جشنواره صرفا به موضوع خلاقیت توجه شده نه اینكه بخشی بهعنوان «خلاق» به جشنوارهای افزوده شود، اقدام بسیار مثبت و شایانتوجهی است.
توكلی افزود: حمایت این نهادها در برگزاری رویدادها و جشنوارههای فرهنگی-هنری در تعالی و شكوفایی استعدادها كمككننده است، اما اگر این نگاه حمایتی نسبت به مقوله آموزش بهعنوان یكی از بنیادیترین و مهمترین بخشها نیز وجود داشته باشد چهبسا در شكوفایی استعدادهای نوجوانان تأثیر میگذارد و اتفاقات ویژهای را رقم خواهد زد؛ چراكه این تأثیرگذاری در گِرو بهبود و پیشرفت سیستم آموزشی است.