display result search
«باوان» عنوان یكی از تازهترین مجموعههای منتشر شده در بازار فروش محصولات موسیقایی با مدیریت هنری فرزاد بازگیر است كه طی روزهای اخیر پیش روی مخاطبان قرار گرفت.
آلبوم «باوان» به عنوان سومین تجربه موسیقایی فرزاد بازگیر از هنرمندان و نوازندگان عرصه موسیقی مقامی و ایرانی پس از انتشار مجموعه های «زمكان»، «چه و وه ری» توسط موسسه آوای حنانه در قالب 9 قطعه موسیقایی بی كلام و با كلام منتشر شد.
در توضیحات تكمیلی این آلبوم آمده است:
«در گستره غربی ایران فرهنگهای موسیقایی غنی و كهنی وجود دارند كه از آن جمله میتوان به نوای سازهایی چون تنبور، دف، شمشال، دوزله، نرمه نای، سرنا، ضرب كُردی و آواهایی چون مور، هوره، سیاچمانه و چپله اشاره كرد.
هم سویی فراوانی میان این نغمات نهفته است به طوری كه آثار موسیقی آوازیِ مور و هوره و ملودیهای شاخص مجموعه سازهای بادی كُردی در مقامات تنبور نیز به گوش میرسند. همچنین ریتم های متنوع و پیچیده ای كه در همه این موسیقی ها مشترك هستند.
در اثر حاضر ساز شمشال هَورامی با نوازندگی نیما شفیعی و ضرب كُردی منطقه مُكریان با نوازندگی عزیز كنگرلو كه از قدیمی ترین و اصیل ترین سازهای موسیقی كُردی هستند به جهت هم نوایی و همراهی با ساز تنبور استفاده شده است. به طوری كه در سایر ملودیها ساز شمشال به عنوان ساز ملودیك شخصیت و نقش مشخصی را داراست و نوازنده ضرب كُردی به عنوان ساز كوبهای با توجه به قابلیت های این ساز ریتم ها و دورهای مختص مقامات تنبور را می نوازد.
در سه قطعه با كلامِ «كوردسان»، «شهرارهی دهرون» و «مجنون» كامبیز رجبی آواز و تصنیفها را با توجه به شاخصههای مقامات تنبور اجرا می كند.
همچنین در قطعات این آلبوم از موتیف ها و فواصل مقامات «ئهلوهن»، «گِلوه دهره»، «گُلوه خاك»، «سهر تهرز»، «بابانائوسی»، «شاخوهشینی»، «تهرزِ روسهم» و همچنین اوزان موجود در رپرتوار موسیقی تنبور استفاده شده است.»