display result search
موسس اركستر ملی ایران گفت: موسیقی یك علم است كه توام با خلاقیت است. شما باید هم دانش موسیقی داشته باشید و هم خلاق باشید تا بتوانید اثری درخور تولید كنید.
به گزارش خبرنگار موسیقی فارس، مراسم رونمایی كتاب «اركستراسیون به زبان ساده» نوشته علی اكبر قربانی ظهر امروز با حضور فرهاد فخرالدینی، نادر مشایخی و وحید تاج در دانشگاه علمی كاربردی واحد 46 برگزار شد.
موسیقی یك علم توام با خلاقیت است
فرهاد فخرالدینی در ابتدای این نشست با بیان این كه این روزها جایی نمی روم و معمولا در خانه هستم، گفت: اما خوشحالم كه می بینم جوانان ما راهی را می روند كه باید بروند. ما پیشینه ی درخشانی در عرصه موسیقی داریم كه تداوم این راه از خوشبختی های ماست. موسیقی از زیباترین هنرهای روزگار و پدیده ای الهی است. فلاسفه و دانشمندان ما بخشی را به موسیقی اختصاص داده اند. در زمان هایی به موسیقی بی مهری شده است. از قرن نهم هجری و از دوران صفویه موسیقی به ناحق به زیر ضربه رفت.
موسس اركستر ملی ایران ادامه داد: كتاب های ارزشمندی كه درباره موسیقی داریم از حدود هزار سال پیش نگاشته شده اند. شاید مهمترین كتابها از آنِ صفی الدین ارموی و عبدالقادر مراغه ای باشد. این ها به صورت علمی با موسیقی برخورد كرده اند. یعنی موسیقی یك علم است كه توام با خلاقیت است. شما باید هم دانش موسیقی داشته باشید و هم خلاق باشید تا بتوانید اثری درخور تولید كنید.
نوشتن كتاب سود مالی ندارد
وی در ادامه با اشاره به كتاب «اركستراسیون به زبان ساده» بیان كرد: آقای قربانی همواره در حال كار كردن هستند. نوشتن كتاب سود مالی ندارد. با تیراژ كمی كه در مملكت ما برای كتاب ها وجود دارد، خبری از سود مالی نیست. امیدواریمان این است كه شما جوانان این راه موسیقی را ادامه می دهید و به نتیجه می رسانید. بیان مطالب علمی و فنی به زبان ساده كار دشواری است. در این كار آقای قربانی موفق بوده اند. ایشان در اركستر فعالیت مستمر داشته اند. من حدود 50 سال است كه در موسیقی و در اركستر كار كرده ام و آقای قربانی هم، زمان زیادی در كنار خودم كار كرده است.
این هنرمند پیشكسوت در پایان صحبتهایش خطاب به نوازندگان و دانشجویان موسیقی گفت: سازهای زهی كه تصویرشان بر روی جلد كتاب «اركستراسیون به زبان ساده» آمده است، قلب اركستر هستند. بعد نوبت سازهای چوبی، بادی و برنجی و ضربی است. اگر شناختی از موسیقی ایرانی هم داشته باشید، در نهایت به صدادهی های متفاوتی می رسید. باید صاحب اثر باشید و آثار خوبی بسازید و مردمی كه از موسیقی محرومشان كرده اند را با موسیقی شاد كنید.
كتابهای اركستراسیون حالت تئوری دارند و عملی نیستند
نادر مشایخی دیگر سخنران این نشست وی با بیان اینكه در اركستراسیون مشكلی عمده و اساسی هست و آن هم اینكه رنگ های موسیقی را نمی توان تعریف كرد و باید آنها را شنید، عنوان كرد: این كتاب سعی كرده این مشكل را حل كند. كتاب های اركستراسیون حالت تئوری دارند و عملی نیستند. اما آقای قربانی در این كتاب به گونه ای عملی هم سعی در بیان مطالب كرده است. كار اركستراسیون قلق دارد و قربانی در این كتاب، این قلق ها را به بهترین نحو به خواننده منتقل می كند. جالب این است كه مثال هایی كه در كتاب هست، فراتر از یك مثال هستند.
این آهنكساز در ادامه با اشاره به این كه هر كسی كه می خواهد كار اركستر بكند باید این كتاب را بخواند، عنوان كرد: این كتاب سادگی خاصی در نگارش دارد. آهنگسازی 50 درصدش به قریحه و ذوق برمی گردد و مابقی دانش و كاربلدی است. بچه هایی كه از دانشگاه بیرون می آیند، خیلی با استعداد هستند و انرژی دارند اما بعدها می فهمند كه آنچه در دانشگاه آموخته اند به كارشان نمی آید و بعد از آن باید به دنبال یادگرفتن و تجربه كردن بروند.
پیدا كردن فرومول اركستراسیون
علی اكبر قربانی نوزانده و آهنگساز و مولف این كتاب نیز در این مراسم گفت: موسیقی در نهایت باید شنیده شود و حرف زدن درباره موسیقی خیلی چیزی به آن اضافه نمی شود. آلن بلكین میگوید در آموزش هر مبحثی معلمان زیادی می بینید اما در آن میان یك یا دو معلم تاثیر بسیاری بر روی شما می گذارند. استاد فخرالدینی از آن جمله هستند كه به گردن من حق بسیار دارند. ما كتاب های ارزشمندی در این باره داریم. كورساكوف از آن آهنگسازانی است كه هر كسی كتاب اركستراسیون نوشته از او یاد كرده است. نوشتن این كتاب از سوی من برای رویكردی است كه دارم و برای رسیدن به یك مِتُد آموزشی است. من سعی كردم راه كار و فرمول برای اركستراسیون پیدا كنم و این كه چقدر موفق بوده ام به قضاوت خوانندگان بماند.
وی افزود: یادم هست كه 18 سال پیش كه دانشجوی استاد فخرالدینی بودم اثری نوشته بودم كه نزد استاد بردم و ایشان دید و تعریف كرد و گفت كه این اثر را با اركستر ملی اجرا می كنیم. از آن زمان فعالیتم با اركستر ملی شروع شد. تجربه ای كه در آنجا به دست آوردم برایم بسیار مهم بود. تجربه هایی كه در اركستر به دست آوردم در هیچ دانشگاهی قابل دستیابی نیست.
استاد فخرالدینی این امكان را به من و خیلی از دوستان جوان دادند. ماحصل آن اركستر كه سال ها فعالیت كرد، خوانندگان و آهنگسازانِ خوبی بود. اگر امروز توانسته ام كتابی بنویسم، به خاطر لطفی بوده كه استاد فخرالدینی نسبت به من داشته اند.
انتهای پیام/