display result search
آقایانی كه نام آهنگساز بر خود میگذارند، دیوان شعرا را باز میكنند و روی آنها آهنگ میگذارند. این آهنگسازی نیست. در گذشته ضرب خوانها یك شعر حافظ را با چند ریتم میخواندند و ادعایی نداشتند.
به گزارش خبرنگار موسیقی فارس، رضا مهدوی كارشناس مجری بخش موسیقی «چشم شب روشن» دوشنبه شب میزبان امین الله رشیدی آهنگساز و خواننده بود. رشیدی در ابتدا درباره سالروز تولدش در چهارم اردیبهشت كه با سالگرد تولد رادیو در ایران یكی است، اظهار كرد: از سال 1319 با راه اندازی رادیو، موسیقی در همه جای ایران شنیده شد. قبل از آن فقط در منزل اعیان و اشراف صفحات موسیقی شنیده می شد.
وی كه متولد 1304 است، افزود: من تابستانها كه از كلاس نقاشی قالی یا دبیرستان می آمدم، كنار عمارتی كه رادیو پخش می كرد، به صدای آواز بزرگان موسیقی گوش می دادم. سال 1325 بود كه در شغل دفتریاری از كاشان به تهران منتقل شدم. در روزنامه اطلاعات آگهی خواندم مبنی بر اینكه اداره موسیقی ایران برای كلاسهای شبانه هنرجوی ساز و آواز می پذیرد.
موسیخان معروفی مرا به رادیو ایران معرفی كرد
رشیدی یادآور شد: یك سال و نیم آموزش موسیقی دیدم تا اینكه آقای موسی خان معروفی مرا خواست تا چیزی بخوانم. سپس تصنیفی از خودش در مایه افشاری به من داد و به رادیو ایران معرفی كرد. این تصنیف مستقیم و زنده همراه با اركستر اجرا و از رادیو ایران پخش شد.
نخستین خواننده ایرانی آشنا به خط بین المللی موسیقی؛ نت با بیان اینكه باور ندارد در آستانه 92 سالگی است، تأكید كرد: من در گذشته ورزش زورخانه ای می كردم. حالا هم خیلی اهل پیاده روی هستم.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: اصولا ما اگر بخواهیم دستگاه های ایرانی را اجرا كنیم، 72 گوشه و... این كار شدنی نیست. حتی در زمانی كه من رادیو بودم، اساتیدی مثل استاد بنان چهار گوشه از دستگاه سه گاه را بیشتر نمی خواندند.
هیچوقت فكر نمی كردم روزی خواننده شوم
رشیدی درباره علت روی آوردنش به آهنگسازی توضیح داد: اولین ترانه ای كه ساختم در 14 سالگی در كاشان بود. هیچوقت فكر نمی كردم روزی خواننده شوم و در رادیو ایران این آهنگ را بخوانم. این آهنگ مرغ حق نام داشت؛ مرغی كه آنقدر "حق"، "حق" می گوید تا اینكه خونی از گلوی نازكش می چكد و جان به جان آفرین تسلیم می كند.
مولف سفرنامه «از كاشان تا كاناری» با بیان اینكه خوانندگی او بین سنت و نوگرایی است، تصریح كرد: آهنگسازی در دو دهه اخیر اینگونه شده كه آقایانی كه نام آهنگساز بر خود میگذارند، دیوان شعرا را باز می كنند و روی آنها آهنگ می گذارند. این آهنگسازی نیست. در گذشته ضرب خوانها یك شعر حافظ را با چند ریتم می خواندند و ادعایی نداشتند.
نسل جوان چیزهای تازه می خواهد
وی اذعان كرد: آهنگساز واقعی ملودی را با هر شان نزول و تحت تاثیر هر اتفاق و پیشامدی می سازد، سپس این شاعر و ترانه سرا است كه طبق تاثیری كه از آهنگ می گیرد، كلماتی مطابق این آهنگ را روی آن می گذارد. اما آهنگ گذاشتن روی اشعار شاعرانی چون مولوی و حافظ و سعدی، ضربی خوانی است نه آهنگسازی.
رشیدی درباره برگزاری كنسرت توضیح داد: نسل جوان چیزهای تازه می خواهد. من از روز اول ورودم به رادیو می خواستم با آهنگهای روز كه ریشه در موسیقی ایرانی داشته باشد، جلو بروم و حالا هم همینطور با نسل جوان ارتباط برقرار می كنم.
«چشم شب روشن» به تهیهكنندگی امیر قمیشی و با اجرای محمد صالح علا، شنبه تا چهارشنبه هر شب ساعت 23 از شبكه چهار سیما روی آنتن میرود.
انتهای پیام/