display result search
چند سالی است كه حیطه وظایف جشنواره موسیقی فجر تنها به برگزاری كنسرتهای تكراری محدود شده و نگاه مدیران آن به مهمترین رویداد موسیقایی ایران، بیشتر به یك موسسه برگزاری كنسرت میماند تا یك اتفاق فرهنگی و اثرگذار.
به گزارش خبرنگار موسیقی فارس، حالا دیگر چند سالی است كه حیطه وظایف جشنواره موسیقی فجر تنها به برگزاری كنسرتهای موسیقی تكراری محدود شده است و نگاه مدیران آن به مهمترین رویداد موسیقایی ایران، بیشتر به یك موسسه برگزاری كنسرت میماند تا یك اتفاق فرهنگی و اثرگذار.
طی این چندساله جشنواره موسیقی فجر رسما هیچ خروجی قابل توجهی نداشته است و تكیه و سخن مدیران همواره و تنها بر فروش بلیت جشنواره بوده است؛ به همین خاطر هم همواره وقتی بلیت اجراهای كنسرتی در جشنواره فروش رفته، روابط عمومی و ایضا مدیران جشنواره با افتخار از آن یاد كرده و میكنند! اما به گواه جدول منتشر شده سیوسومین دوره حتی از منظر برگزاری كنسرت هم خروجی قابل توجهی نخواهد داشت.
حمیدرضا نوربخش كه همواره از جشنوارههای برگزار شده پیش از ریاست خودش، انتقاد میكرد حالا جدولی را منتشر كرده كه شباهت زیادی به جدولهای دورههای پیشین او یعنی دوران دبیری و مدیریت علی ترابی دارد. با نگاهی اجمالی به جدول جشنواره مشخص خواهد شد تركیب كلی اجراها، همان گروهها و هنرمندان همیشگی و تكراری هستند كه همواره و چندباره شاهد حضور آنان در جشنواره بودهایم.
در تالار وحدت گروههایی چون «اركستر چكاوك»، «نوبانگ مهر»، «رستاك»، «اركستر مهر»، «اركستر پارس»، «اركستر نغمه باران»، «اركستر آیسو»، «اركستر ملی ایران»، »اركستر سمفونیك تهران» كه بارها و بارها و به كرات در ادوار مختلف جشنواره موسیقی فجر روی صحنه رفتهاند بار دیگر و در سیوسومین دوره هم كنسرت خواهد داشت! جدول اجراهای تالار وحدت سیوسومین دوره جشنواره، بیتردید تفاوت چندانی با دورههای گذشته نمیكند.
اما این اجراهای تكراری محدود به تالار وحدت نمیشود و وضعیت در سایر تالارهای برگزاری این رویداد نیز تقریبا به همین شكل است. در تالار رودكی گروههایی چون «اركستر نیلپر»، «كر فلوت تهران»، «كر اركستر سمفونیك تهران»، «گروه آوازی تهران»، «كر فیلارمونیك ایران»، «همنوازان دلگشا»، «نقش» و ... روی صحنه میروند كه مخاطبان آشنا با جشنواره موسیقی فجر طی این سالها بارها و بارها نام این گروهها را شنیدهاند و شاهد اجرای آنها در جشنواره بودهاند.
اجراهای گروه «ژی»، «دیلمون»، «عاشیقلار» و ... در بخش نواحی نیز دیگر اجراهای تكراری امسال هستد. ضمن این كه چند اجرای محلی عجیب و ناشناس هم در میان جدول كنسرتهای جشنواره به چشم میخورد. به عنوان نمونه در جدول جشنواره روز 22 دی تالار آزادی نام «موسیقی جنوب ایران» به چشم میخورد كه معلوم نیست توسط چه هنرمند یا گروهی اجرا خواهد شد! یا در روز 25 دی در تالار رودكی از اجرایی تحت عنوان «موسیقی شش اقلیم» نام برده شده است كه معلوم نیست این بخش نیز توسط چه هنرمند یا گروهی اجرا میشود!
دیگر نقطه ابهام جدول سی و سومین دوره جشنواره موسیقی فجر، نیز كنسرتی است كه تحت عنوان «اجرای ویژه» در روز 28 دی ماه در جدول گنجانده شده اما دقیقا معلوم نیست كه در این «اجرای ویژه» چه اتفاقی خواهد افتاد و مخاطبان شاهد اجرای چه برنامهای خواهند بود! یك اجرا نیز تحت عنوان «برگزیده جشنواره جوان» برگزار خواهد شد كه از این اجرا و این كه چه هنرمندی در این بخش حضور خواهد داشت، اطلاعاتی دردسترس نیست!
در بخش موسیقی پاپ نیز اسامی تكراری فراوانی وجود دارد؛ كنسرتهای «سیروان خسروی»، «رانیار خسروی»، «مهدی یراحی»، «حامد همایون»، «امید حاجیلی»، «علی زندوكیلی» و ... نیز طی سالیان گذشته بارها و بارها در جشنواره موسیقی فجر برگزار شده است. آنچه كه در بخش پاپ جشنواره مشهود است حضور پررنگ محسن رجبپور است كه توانسته با ارتباطات خاص حتی سایت بلیتفروشی وبلاگگونه خود را به سایت بلیت فروش جشنواره تبدیل كند!
البته در بخش بینالملل اندكی وضعیت بهتر است و شاید حضور هنرمندانی چون «اركان اوگور»، «همایون سخی» و همینطور «مائو كچه» بتواند مخاطبان جدیتر موسیقی را راضیكند؛ اما سایر اجراهای این بخش نیز شبیه اجراهای سفارتی دوران پیش از حمیدرضا نوربخش است كه تنها به نام كشور و جغرافیای آن تاكید میشود تا هنرمند و گروه!
انتهای پیام/