آلبوم موسیقی «زمستان» به خوانندگی و آهنگسازی فرامرز گرمرودی و اجرای اركستر سمفونیك رادیو و تلویزیون آذربایجان منتشر شد.

انتشار آلبوم«زمستان» با اجرای اركستر رادیو تلویزیون آذربایجان

به گزارش خبرگزاری فارس، مراسم رونمایی از آلبوم موسیقی «زمستان» شب گذشته با حضور فرامرز گرمرودی (آهنگساز و خواننده)، دامون شش بلوكی (پژوهشگر موسیقی و مستندساز)، رضا مهدوی (موزیسین و متنقد) در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم رضا مهدوی گفت: من آلبوم «زمستان» ایشان را چند مرتبه گوش دادم و به نظر یك كار فاخر و ارزشمند است كه ضمن توجه و حفظ اصالت‌ها مدرن هم محسوب می‌شود. من سابقه كار و ضبط در برخی كشورها مانند آذربایجان را دارم و دیده‌ام كه یك اركستر دور هم جمع می‌شوند و حدود چهار ساعت یك اثر را تمرین می‌كنند و همگی با هم آن را اجرا می‌كنند؛ این درست همان چیزی است كه اركستر سمفونیك كشورمان انتظار داریم منتهی سال‌هاست كه چنین چیزی از آنها ندیده‌ایم. اما اركستر آذربایجان به خوبی از پس اجرای این اثر برآمده است. در واقع همانطور كه می‌دانیم فواصل اركستر تامپره است اما به خوبی توانسته منطبق بر صدای گرمرودی فضای همایون را اجرا كند.

وی ادامه داد:گرمرودی تحت تاثیر موسیقی قاجار قرار دارد و نكات جالبی را نیز در اجرایش دارد. متاسفانه امروزه خوانندگان جوان ما به ساده‌خوانی روی آورده‌اند؛ وقتی ردیف‌های محمود كریمی با فرم ساده منتشر شد قرار بود دوره‌های متوسط و عالی آن نیز منتشر شود ولی متاسفانه فقط همین ردیف ساده شده برای یادگیری قرار گرفت و امروز شاهد هستیم كه خوانندگان ما دانش چندان مناسبی ندارند.

رضا مهدوی در مورد ویژگی‌های آلبوم زمستان گفت: آقای گرمرودی در آلبوم «زمستان» به ارائه یك كار تلفیقی پرداخته‌اند و ما شاهد گونه‌ای متفاوت از تلفیق هستیم. ایشان آواز اصیل ایرانی را با جزئیاتش اجرا كرده و اركستر آذربایجان نیز همانطور كه در فرهنگ خودش دیده می‌شود به آواز كمك كرده است. شعر زمستان درست است كه درد‌ها و برخی مسائل سیاسی را بیان می‌كند اما در این آلبوم صدای آقای گرمرودی به عنوان یك محلل عمل كرده است و این سردی و نگرانی درون شعر را به فضایی تبدیل كرده كه گویی شخص در كنار شومینه به سرمای بیرون می‌نگرد و امید به آینده‌ای بهتر می‌تواند داشته باشد. در واقع فضای گرم صدای گرمارودی تركیب جالبی با فضای سرد شعر به وجود آورده كه جدید است.

این موزیسین افزود: گرمرودی شعر اخوان ثالث را تلف نكرده و ضمن اینكه رعایت اصول اركستر را انجام داده، اجرای خودش را نیز داشته اشته است. در اجرا هم خودنمایی احساس نمی‌شود. متاسفانه امروز شاهد حركات و پیچش‌های عجیب در بدن و حركات برخی خواننده و نوازنده‌های ایرانی هستیم كه ببیننده را نگران می‌كند؛ یعنی مخاطب فكر می‌كند چه اتفاقی دارد برای این فرد می‌افتد كه این حركات و پیچ و تاب‌ها را به بدنش می‌دهد.

در بخش دیگری از این نشست فرامرز گرمرودی گفت: الشن منصوراف درباره این تكان‌هایی كه برخی نوازنده‌ها و خواننده‌ها به بدنشان می‌دهند می‌گوید این تكان‌ها باید به واسطه موسیقی كه اجرا می‌شود كه شنونده ایجاد شود نه موزیسین؛ حالا شما می‌بینید موزیسین تكان تكان می‌خورد اما در شنونده تاثیری به واسطه موسیقی ایجاد نمی‌كند. متاسفانه در موسیقی ایران ما همه چیز را با هم می‌خواهیم و این امكان پذیر نیست. آكادمیك نبودن موسیقی ایران باعث به وجود آمدن اختلالاتی شده كه به ویژه در 20 سال اخیر موسیقی‌های خسته‌كننده به وجود آیند.

این آهنگساز و خواننده در ادامه افزود: من شعر زمستان را بسیار دوست دارم و آثاری كه پیش از این با استفاده از این شعر صورت گرفته انگیزه بسیاری برای كار كردنم روی این اثر اخوان ثالث ایجاد كرده بود. من یك ملودی در فضای همایون برای این شعر ساختم و از گوش‌های این دستگاه نیز استفاده كردم؛ ضمن اینكه آگاهانه خوانندگی را كنترل كردم و صدای آن را بالاتر از اركستر نگرفتم كه ریزیه‌كاری‌های اركستر به خوبی شنیده شود.

در بخش دیگری از این نشست نیز دامون شش بلوكی گفت: از وقتی با آقای گرمرودی آشنا شده‌ام تفاوتی در نگاهم نسبت به موسیقی آذربایجان ایجاد شده است؛ با اینكه ترك زبان و قشقایی هستم منتهی همیشه دوست داشتم اطلاعات بیشتری در مورد این موسیقی داشته باشم و یك سئوال جدی همواره ذهنم را در گیر كرده است؛ با اینكه فاصل ما تا باكو با هواپیما كمتر از یك ساعت است چرا اطلاعات دقیقی از موسیقی آذربایجان نداریم و تبادلی میان موسیقی ما و آذربایجان اتفاق نیافتاده است؟ تعاملی كه به نظرم در این شرایط كنونی برای موسیقی ما می‌تواند راهگشا باشد.

وی در ادامه افزود: موسیقی موقام در آذربایجان و موسیقی معادل آن در ایران كه ردیف دستگاهی محسوب می‌شود در كشورهای دیگری نیز نمونه‌هایی از آن یافت می‌شود و اشتراكاتی دارند كه انكار ناپذیر است؛ اما با وجود تمام این اشتراكات مسیری كه موسیقی آذربایجان طی كرده باعث پویایی آن موسیقی شده و بر خلاف آن ما نتوانسته‌ایم در سال‌های اخیر حركت مهمی داشته باشیم. به نظرم هم ضعف ساز و كار آكادمیك در این حوزه و هم كمبود امكانات برای رشد استعدادهای موسیقی از جمله علت‌هایی است كه باعث شده رشد مهمی در موسیقی ایرانی نداشته باشیم. من امیدوارم با تبادل میان موسیقی ایران و آذربایجان به بازنگری بسیاری از مسائل موسیقی كشورمان بپردازیم.

انتهای پیام/

مرتبط با این خبر

  • اجرای زنده برنامه آوای غدیر در تهران

  • استعدادهای نوجوان موسیقی در «تهرانُت»

  • هراس و اشتیاق در «از من نترس»

  • در تازه‌ترین كنسرت اركستر ملی چه گذشت؟

  • ضیافت سازهای ایرانی

  • «دلكوكِ» فصل بهار از 20 خرداد آغاز می‌شود

  • عثمان محمدپرست

  • برنامه كنسرت‌های لاكچری!

  • چند عیدانه در آغاز دهه ولایت

  • كیوان ساكت در تالار وحدت درخشید