display result search
خبرگزاری فارس: ماتمسرایی جای آواز را گرفته است/ خواجهامیری و گلپایگانی آواز ایرانی را به میان توده مردم بردند
علی شیرازی گفت: متأسفانه دیدیم كه با به حاشیه رانده شدن اجباری برخی خوانندهها، آواز ایرانی به چه روزی دچار شده و امروز ماتمسرایی جای آواز را گرفته و صداهای بیرمق جایگزین صداهای با طراوت دیروزی شده است.
به گزارش خبرنگار موسیقی فارس، بزرگداشت حسین خواجهامیری خواننده پیشكسوت آواز ایرانی در همدان برگزار شد. در این محفل كه به همت جمعی از دوستداران و اهالی موسیقی و آواز ملی در شهر همدان شكل گرفت، چند هنرمند در تجلیل از این هنرمند سخن گفتند و گروههای مختلفی نیز به اجرای ساز و آواز پرداختند.
ابتدا علی شیرازی آوازپژوه و همچنین یكی از آوازخوانانی كه به سبك ایرج میخواند پشت تریبون قرار گرفت و گفت: به نظرم هیچ نیازی به آوردن پیشوند استاد به همراه اسم ایرج عزیز نیست. ایرج، ایرج است؛ نه یك كلمه كم و نه یك كلمه بیش. ایرج فقط یك استاد آواز نیست. ایشان صاحب صدای معیار در آواز ایرانی است، كسی كه با خودش فضای تازهای را وارد آواز ایرانی كرد كه تا پیش از او و همتایش اكبر گلپایگانی غالباً شكل مرثیهخوانی داشت و ذاتاً در بسیاری از گوشهها، آوازها و دستگاههای ردیف حزنانگیز و غمگین اجرا میشد. اگر دقت كنیم میبینیم كه ایرج حتی آوازهای دشتی و ابوعطا را هم به دور از حالت حزن و اندوه اجرا میكند. در ماهور، سهگاه و چهارگاه هم اوج فرحناكی و طراوت را در اجراهایش میبینیم. آوازهای او انرژیبخش و انگیزاننده است.
وی افزود: من قبلاً هم در چندین جای مختلف گفته یا نوشتهام كه تمرین كردن و بازاجرای آوازهای ایرج، صدای هر هنرجو یا آوازخوانی را در موسیقی ایرانی به اصطلاح كوك میكند و آدمی را سرِ ذوق خواندن میآورد. ایرج و گلپایگانی دو هنرمندی بودند كه آواز ایرانی را به میان تودههای مردم بردند و آنها را به خوبی با این هنر آشتی دادند. در قدیم آنقدر كار ایرج و گلپا در میان مردم با اقبال روبرو شده بود كه در هر محلهای در سراسر ایران دست كم یكی دو نفر به شیوه این دو، آواز میخواندند. متأسفانه دیدیم كه با به حاشیه رانده شدن اجباری این دو عزیز، آواز ایرانی به چه روزی دچار شده و امروز ماتمسرایی جای آواز را گرفته و صداهای بیرمق جایگزین صداهای باطراوت دیروزی شده است.
در ادامه عبدالكریم پاكسیرت خواننده و مدرس آواز به عنوان دومین سخنران روی صحنه آمد. وی با تأكید بر جنبههای اخلاقی شخصیت ایرج، یكی از دلایل ماندگاری صدا و آوازهای او را بیحاشیه بودنش ذكر كرد و گفت: قطعاً یكی از دلایل اینكه ایرج تا امروز توانسته با قدرت بخواند و اثر جدید خلق كند، خانوادهدوستی او بوده است. ایشان به شدت به خانواده معتقد است و همواره در مسیر حفظ عواطف خانوادگی و كیان این كوچكترین واحد اجتماعی ما كوشیده است. بنابراین میبینیم كه ایرج فقط در بُعد هنری برای ما الگو نیست و شخصیت اجتماعی او نیز نمونه است.
شعرخوانی بهرام تركمان یكی از شاعران همدان با عنوان «استاد عشق» از دیگر بخشهای این نشست بود. همچنین رحیم رفیعیمنش تارنواز اهل بروجرد و دارنده نشان درجه یك هنری در ستایش از هنر آوازخوانی و شخصیت ایرج یكی از قسمتهای دیگر این بزرگداشت بود.
در ادامه نوبت به چند اجرای موسیقی و آواز توسط گروههای مختلف رسید. در یكی از اجراها صدای بهروز اسلامی را كه در دستگاه سهگاه میخواند محمد ثابت راد (تار)، حبیب احمدی (سنتور)، مهدی خانجانی (عود)، امیرسلیمانی (تارباس)، سیامك اختری (ویولون) و جلال گودرزی سروش (تمبك) همراهی كردند. آواز كاظم مرادی را نیز رحیم رفیعیمنش با تار و حمید زارعی تمبك جلوه بخشیدند.
عمران قربانی، وارسته و بهنام بندر نیز هنرمندانی بودند كه اجرایی در آواز ابوعطا را بر عهده داشتند. سرانجام نوبت به اجرای اصلی این نشست رسید كه با حضور حسین خواجه امیری و همراهی مهران مهتدی (ویولون)، محمد ثابت راد (تار) و حمید زارعی (تمبك) شكل گرفت. ایرج ابتدا دو سه گوشه از دستگاه شور را به آواز خواند و سپس دو تصنیف از میان مشهورترین آثارش را بازاجرا كرد.
در نشست بزرگداشت ایرج كه با عنوان محفل دلشدگان در حمام تاریخی قلعه همدان برگزار شد همچنین جمعی از هنرمندان و چهرههای فرهنگی این شهر حضور یافتند. این نشست با اهدای صنایع دستی و لوح تقدیر به میهمانان ویژۀ مراسم از جمله ایرج خواجه امیری به پایان رسید.
انتهای پیام/