اركستر سمفونیك تهران این روزها در حال تمرین با «بابك كاظمی» به عنوان رهبر مهمان است كه اركستر را در اجرای 28 تیرماه در تالار وحدت هدایت خواهد كرد.


گروه فرهنگ و هنر ـ علیرضا سپهوند: اركستر سمفونیك تهران كه امروز یكی از پركارترین دوران خود را تجربه می‌كند، طی زمان دچار فراز و فرودهایی بسیار شده است، لیكن می‌توان گفت با آمدن «علی رهبری» سیر صعودی‌اش تثبیت شد.

علی رهبری اركستری را تحویل گرفت كه با چالش‌ها و مشكلات فراوانی روبرو بود و برای این اركستر زحمت‌ها كشید و پس از حذف و اضافه‌های مكرر و متعدد، اركستری تقریباً یكدست را برای رهبران بعدی بر جای گذاشت. اركستری كه از صدادهی گرفته تا یكدستی آرشه‌ها و نُوانس‌هایی حرفه‌ای كه از آن شنیده می‌شود، این اركستر را به استانداردهای اروپا نزدیك‌تر می‌سازد.

و اما پس از او شهرداد روحانی به عنوان كنداكتور و مدیر هنری اركستر سمفونیك، رنگ و بویی از اركسترهای وست‌كاست ایالات متحده را و هرآنچه را از یانكی‌ها به علم و تجربه دریافته بود، در كنار آموخته‌هایش از مكتب وین به اركستر سمفونیك تهران منتقل كرد تا اركستر به حجم و صدادهی‌ كم‌نظیری كه بیشتر مرهون علی رهبری بوده در تمام دوران برسد. هرچند بسیاری منتقدین كار او را قابل مقایسه با علی رهبری نمی‌دانند و او را به استفاده از موسیقی‌های مردم‌پسند و بهره از موسیقی فیلم‌های معروف هالیوودی و جذب صرفاً مخاطب آن هم از نوع مخاطب كاملا عام متهم می‌كنند، اما نمی‌توان از جهش و ارتقاء كیفی این اركستر چشم‌پوشی كرد. اركستری تماما جوان كه جویای نام در سطوح بین‌المللی است و از سال گذشته همكاری خود با كنسرواتوارهای ایتالیا و روسیه را آغاز كرده و اجراهایی دوجانبه در ایران و این كشورها روی صحنه برده است.

اركستر سمفونیك تهران این روزها در حال تمرین با رهبر مهمان «بابك كاظمی» است كه اركستر را در اجرای 28 تیرماه در تالار وحدت هدایت خواهد كرد. در این اجرا آثاری از قبیل «اورتور خفاش» از اشتراوس، «رومئو و ژولیِت» از چایكوفسكی و نیز «سمفونی شماره3» بتهوون به صحنه برده می‌شوند.

بابك كاظمی، رهبر اركستر، آهنگساز و پیانیست ایرانی متولد تهران است. او موسیقی را با آموزش پیانو نزد اساتیدی چون تامارا دولیز و دلبر حكیم‌آوا آغاز كرد. در ادامه آموزش‌هایش، هارمونی، كنترپوئن و اركستراسیون را نزد تنگیز شاولوخاشویلی فراگرفت. پس از ترك ایران، آهنگسازی را در رویال كالج موسیقی لندن نزد دكتر جو كُل و ویلیام میوالآموخت و همزمان كلاس پیانو را نیز نزد نیل ایمِل‌مان در رویال كالج موسیقی ادامه داد.

بابك كاظمی خیلی زود توانست بورس تحصیلی كنسرواتوار بیرمنگام را در رشته رهبری و آهنگسازی بدست آورد. مادامی كه در كنسرواتوار بیرمنگام درس می‌خواند كارش را به عنوان دستیار كنداكتور (رهبری اركستر) آغاز كرد و بعدها به رهبری اصلی برخی از اركسترهای اروپایی رسید.

كاظمی در سال 2014 به عنوان مدیر موسیقی و رهبر اصلی اركستر سمفونیك «لایت آو میوزیك» (نور موسیقی) منصوب و همكاری‌اش تا به امروز با این اركستر ادامه دارد. همكاری با «باله سلطنتی بیرمنگام» و بسیاری گروهها در بیرمنگام در مقام آهنگساز، رهبری اركستر سمفونیك جدید اروپا، «اركستر سمفونیك رادیو سن‌پترزبورگ» «اركستر فیلارمونیك هرمیتاژ»، «اركستر فیلارمونیك روس» در كارنامه كاری او دیده می‌شود.

در تمرین دو روز پیش اركستر سمفونیك به رهبری بابك كاظمی، اركستر با حالتی بسیار آماده و با انگیزه به تمرین پرداخت. دو روز به اجرا مانده است و اركستر در شرایط خوبی به‌سر می‌برد. هماهنگی آرشه‌ها در اجرای میزان‌ها بسیار حائز اهمیت بود و نُوانس‌ها و فورته پیانو‌ها به ویژه در ویلن‌های یك و دو و آلتو بسیار شنیدنی بود و نشان از تمرین جدی و درست این رهبر مهمان داشت.

در برخی موومان‌ها اجرای سایه‌ها توسط ویلن‌های یك و دو و كنسرت مایستر كه بسیار كاری سخت و نیازمند هماهنگی و دشیفر بالای نوازنده‌ها و حفظ ضرب و ریتم است، به زیبایی و با كمترین خطا اجرا می‌شد كه نشان توأمان از توانایی نوازنده‌ها و راهبری و هدایت و تمرین‌دهی درست رهبر مهمان داشت.

از لحاظ فنی، آثار بتهوون همیشه برای نوازنده‌ها لذت‌بخش هستند و این خصیصه بتهوون و آثار اوست. در این جلسه تمرین این لذت اجرا در سیمای نوازنده‌ها مشهود بود چون آثار این نابغه موسیقی روی ساز خوب می‌نشیند لیكن سختی كار در كنترل آرشه ویولن برای ایجاد صداها و هماهنگی با رهبر اركستر و دینامیكی است كه بتهوون در نظر داشت.

آقای كاظمی در حین تمرینات با مراجعه مكرر به پارتیتور اصلی، به تمرین می‌پرداخت و بین تمرین هر بخش با شِف‌ها و نیز مستقیم با نوازنده‌ها صحبت كرده و برای رفع مشكلات آنها بصورت تك تك مراجعه كرده و در صدد حل مشكل برمی‌آمد كه نشان از عشق و تلاش این رهبر مهمان دارد. همین باعث شده بود كه صدای اركستر بسیار خوب به گوش برسد و هماهنگی آرشه نشان از تمرینات جدی و درست داشت. هماهنگی بین ویلن‌های یك و دو و ویولاها نسبت به چلوها و كنترباس‌ها در سطح بالاتری بود.

تنها موردی كه حین تمرین در حد جزئی از اركستر شنیده می‌شد، ناهماهنگی در حفظ تمپو و ریتم بود، بویژه در هماهنگی واپسین نت‌های هر بخش كه هماهنگی كمتر بود و سایه‌ای به اندازه یك نت دولاچنگ از تیمپانی شنیده می‌شد كه این تأخیر قطعا با این روند روبه جلو در تمرینات بعدی این اركستر و قبل از اجرای اصلی مرتفع می‌شود.

امید می‌رود كه در روز 28 تیرماه بابك كاظمی لباس «فراك» بر تن، اجرایی كم‌نظیر از اركستر سمفونیك را برای مخاطبین فهیم ایرانی در تالار وحدت به روی صحنه ببرد.

انتهای پیام/

مرتبط با این خبر

  • در تازه‌ترین كنسرت اركستر ملی چه گذشت؟

  • ضیافت سازهای ایرانی

  • «دلكوكِ» فصل بهار از 20 خرداد آغاز می‌شود

  • عثمان محمدپرست

  • برنامه كنسرت‌های لاكچری!

  • چند عیدانه در آغاز دهه ولایت

  • كیوان ساكت در تالار وحدت درخشید

  • كنسرت‌های علیرضا قربانی 4 شب دیگر تمدید شد

  • مهین زرین‌پنجه آهنگساز و نوازنده پیانو درگذشت

  • سرود «یك جمع مهربان» در استان فارس