بی‌شك مدیریت بر فضای پرچالش و همواره پرحاشیه‌ موسیقی با بودجه‌ اندكی كه در اختیار دفتر موسیقی است، قطعا كار ساده‌ای نیست و محمد الهیاری در بغرنج‌ترین شرایط، اداره دفتر موسیقی را عهده‌دار شده است.


الهیاری: با كمك خانواده بزرگ موسیقی، راهكارهای اصلاح قانون ده درصد را خواهیم یافت
خبرگزاری فارس؛گروه موسیقی ـ علیرضا سپهوند: «جناب آقای محمد الهیاری‌فومنی نظر به شایستگی و تجارب مدیریتی جناب عالی بنا به پیشنهاد معاون امور هنری به موجب این حكم به سمت «مدیركل دفتر موسیقی» منصوب می‌شوید.» این متن پیام سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در شامگاه دوشنبه 30 اردیبهشت ماه بود كه با صدور حكمی محمد الهیاری‌فومنی را به عنوان مدیركل جدید دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب كرد.

انتصاب الهیاری در شرایطی صورت گرفت كه طی ماه‌های گذشته ماجرای تصویب قانون «اختصاص 10 درصد مبلغ فروش كنسرت‌ها به فعالیت‌های فرهنگی» توسط مجلس شورای اسلامی باعث استعفای شبانه «علی ترابی» گردید. شامگاه روز بعد از استعفای ترابی، وزیر ارشاد، الهیاری را به مدیریت دفتر موسیقی منصوب كرد.

محمد الهیاری‌فومنی مدیری جوان اما دارای سوابقی موفق در «مدیریت اداره كتاب و كتاب‌خوانی وزارت ارشاد»، «معاونت نهاد كتابخانه‌های عمومی كشور» و «مدیریت دفتر آموزش و توسعه فعالیت‌های فرهنگی و هنری وزارت ارشاد» است.

بی‌شك مدیریت بر فضای پرچالش و همواره پرحاشیه‌ موسیقی با بودجه‌ اندكی كه در اختیار دفتر موسیقی است، قطعا كار ساده‌ای نیست و محمد الهیاری در بغرنج‌ترین شرایط، اداره دفتر موسیقی را عهده‌دار شده است. به همین بهانه با او در مورد مسائل روز موسیقی و آشنایی بیشتر با دیدگاه، اهداف و برنامه‌هایش به گفتگو نشسته‌ایم كه در ادامه می‌خوانید:



از زمانیكه شما تصدی مدیركلی دفتر موسیقی را عهده‌دار شده‌اید به واسطه نابهنگامی این قضیه و استعفای آقای ترابی، انتظار زودهنگامی از ارائه برنامه‌ای مدوّن و تنظیم‌ شده از شما طی یك‌ ماه نمی‌رود لیكن در طول این مدت چنانچه برنامه‌ای برای آغاز فعالیت خود تعریف كرده‌اید در این مورد توضیح بفرمایید.

بنام خدا ضمن عرض سلام خدمت شما و مخاطبین محترم خبرگزاری فارس؛ بنده تلاش كردم با اطلاع از كم و كیف مسائل و برنامه‌های مدون دفتر موسیقی برای سال جاری، برنامه كاری را آغاز كنم. البته با توجه به تجربه قبلی در دفتر آموزش معاونت هنری و ارتباط نزدیك با جناب آقای ترابی، در جریان برخی برنامه‌ها بودم.
تلاش كردم در این مدت گفتگوهایی با كارشناسان و صاحب‌نظران و صنوف مختلف حوزه موسیقی داشته باشم.
همزمان در داخل معاونت و وزارتخانه نیز جلساتی با مدیران بخش‌های مختلف از جمله دفتر حقوقی وزارتخانه، انجمن موسیقی ایران، بنیاد رودكی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی داشتم.
همچنین با دست اندركاران جشنواره موسیقی جوان، جشنواره موسیقی كلاسیك ایرانی، جشنواره موسیقی معاصر تهران و جشنواره موسیقی نواحی ایران نیز نشست‌هایی برگزار كردم و در مورد این جشنواره‌ها به گفتگو نشستیم.

در این نشست‌ها به بررسی موضوعات و سرفصل‌های مختلف پرداخته و به تبیین راهكارهای تعاملی برای پیشبرد بهینه امور جشنواره های موسیقی پرداختیم. مساله سهم 10 درصد حاصل از فروش اجراهای صحنه‌ای یكی از مسائلی بود كه در طی نشست با رییس خانه موسیقی، رییس انجمن صنفی هنرمندان و رییس مجمع صنفی ناشران موسیقی مطرح شد و به نتایج امیدبخشی نیز منتهی شد.

در این ارتباط مذاكراتی در داخل وزارتخانه صورت گرفت و منجر شد به نامه وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی به دولت مبنی بر افزودن تبصره‌ای به قانون مبنی بر مستثنی شدن سه ژانر «موسیقی محلی» «موسیقی سنتی» و «موسیقی كلاسیك» از شمول قانون 10 درصد كه امیدوارم سریع‌تر به صحن علنی مجلس راه یابد.



می‌دانید كه چالش‌برانگیزترین مساله معاونت هنری و دفتر موسیقی همان مساله قانون 10 درصد درآمد اجراهای صحنه‌ای‌ست. شما نوید اصلاح این قانون را داده‌اید و با این خبر امید را در دل بسیاری از اهالی موسیقی ایجاد كرده‌اید. لطفا بفرمایید چه زمانی این اصلاحیه به تصویب می‌رسد چراكه این مورد بیشترین سهم را در میان سوالات اهالی هنر به خود اختصاص داده است.

همانطور كه در جواب سوال اول اشاره كردم مساله نحوه اجرا و اصلاح قانون 10 درصد را با برگزاری چند جلسه داخل وزارتخانه و نیز چند جلسه با صنوف حوزه موسیقی پیگیری كردیم و با توجه به وجوه متعددی كه در این مساله وجود داشت به بررسی آن برای اجرای قانون و همزمان افزودن تبصره‌ای و ارسال آن به مجلس پرداختیم.
همانطور كه می‌دانید هر طرحی كه به مجلس ارائه شود و چنانچه به تصویب برسد به قانون تبدیل شده و برای تمام دستگاه‌های اجرایی كشور لازم‌الاجرا می‌شود و این قانون 10 درصد نیز از فروردین‌ماه سال 98 لازم‌الاجرا شده بود و تنظیم مجدد تبصره‌ای كه بتوان آن را به مجلس ارائه داد و حصول اطمینان از نحوه تنظیم و ارائه استدلالات محكم برای گرفتن تصویب مجلس، كاری بس دشوار است و نیازمند جلسات متعدد تخصصی بود.
ازین‌رو تبصره را آماده كردیم و قرار شد وزیر محترم آن را به دولت ارسال كنند و با تلاش ایشان، از دولت نیز با عنوان طرحی دوفوریتی به كمیسیون فرهنگی مجلس ارائه شود و برای بررسی و تصویب در دستور كار مجلس قرار گیرد.



در همین پیشنهادی كه بر قانون 10 درصد پیگیری كرده‌اید، تكلیف آن بخش عظیم از موسیقی را كه تنها با عنوان «موسیقی پاپ» معرفی كرده‌اید، چه می‌شود؟ ژانرهایی چون فیوژن و تلفیقی كه سال‌های سال در چهارچوب درست علمی موسیقی را دنبال كرده‌اند و همان‌ها كه حداقل مخاطبین خاص خود را دارند و به نوعی قشر آسیب‌پذیر موسیقی محسوب می‌شوند. ضمن اینكه در تعریف ژانرهای «نواحی» «ایرانی» و «كلاسیك غربی» چالش‌هایی اساسی در دسته‌بندی به وجود خواهد آمد. در مورد دسته‌بندی درست این‌ها چه پیش‌بینی‌ها و اقداماتی صورت می‌گیرد؟

بی‌شك این تبصره بخش اعظم ژانرهای موسیقی اصیل كه نیازمند حمایت هستند را از این پرداخت مستثنی می‌كند. لازم به ذكر است كه این طرح 10 درصد همانطور كه می‌دانید و پیش‌تر در مورد جزئیاتش شنیده‌اید، تنها در 9 كلان‌شهر لازم‌الجرا است و در باقی شهرهای كشور هرگونه كنسرتی برگزار شود مشمول این قانون 10 درصد نخواهد شد. شایان ذكر است كه از همین 9 كلان شهر دو شهر «قم» و «مشهد» كه اجرای صحنه‌ای در این شهرها برگزار نمی‌شود و عملا تنها 7 كلان‌شهر باقی می‌ماند. ضمن اینكه این 10 درصد كه به حساب خزانه واریز می‌شود، مقرر است بدون دخل و تصرف و در جهت توسعه و تجهیز مراكز فرهنگی و هنری شهرهای محروم و كمتر بهره‌مند هزینه شود و ریالی از آن در پروژه‌ها و برنامه‌های غیرفرهنگی هنری خرج نشود.



گروه محلی «سازینه» قرار بود به صورت خیریه كمك به سیل‌زدگان لرستان كنسرتی برگزار كند لیكن به دلیل اطاله مراحل اداری و بروكراتیك نتوانستند مجوز كنسرت بگیرند و این اجرا كه می‌توانست بخشی از نیازهای سیل‌زدگان را مرتفع سازد لغو شد. این درحالی اتفاق افتاد كه شما در همان روزها در دیداری كه با علی‌اكبر مرادی نوازنده مشهور تنبور داشتید بر حمایت هرچه بیشتر از موسیقی نواحی تاكید داشتید درحالیكه اجرای سازینه كه هم كنسرتی محلی بود هم خیریه، اما لغو شد. در این خصوص توضیح بفرمایید.

سرپرست این گروه در گفتگو با تسنیم و ایرنا بابت پیگیری و مساعدت دفتر موسیقی تشكر كردند. منتهی مشكل اصلی از برنامه‌ریزی خود گروه شروع شد كه حدودا 8 روز مانده به كنسرت برای صدور مجوز اقدام كردند كه این زمان برای این كار واقعا كم بود. اما با پیگیری همكاران دفتر مجوز برگزاری با كمترین بوروكراسی اداری و طی هشت روز صادر شد اما گروه زمان كافی برای تبلیغات و بلیط فروشی برایش باقی نماند. امیدوارم این گروه مجدد همت كنند و این اجرا انجام شود.با این وجود ما با تمام وجود از موسیقی محلی و مقامی حمایت می‌كنیم. این ژانر موسیقی برای ما در اولویتی ویژه دارد.



آیا شما در دستور كارتان در فكر استثنا كردن بزرگان و پیش‌كسوتان موسیقی از پروسه گرفتن مجوز هستید؟ برای مثال استاد حسین علیزاده چنانچه قصد برگزاری كنسرتی شاخص داشته باشند باید همچون دیگر هنرمندان تمام مراحل اداری اخذ مجوز را طی كنند؟ آیا شما نمی‌خواهید پیشگام حركتی باشید كه بسیاری از مدیران پیشین جسارت یا انگیزه كافی برای انجام چنین اقدامی نداشتند هرچند در دوره آقای ترابی مواردی از اجرای استادان به‌نام كه ایشان با مسولیت خود و در راستای ارزش و احترام به زحمت‌كشان عرصه موسیقی از صدور مجوز را عهده‌دار شدند.

استادان و پیش‌كسوتان موسیقی جایگاه ویژه‌ای دارند. ایده‌هایی برای حمایت از پیش‌كسوتانی كه در شهرستان‌های دورافتاده و نقاط محروم هستند داریم كه به كمك موسسه هنرمندان پیشكسوت میتوانیم پیش ببریم. با این وجود تاكنون تنها روش معمول برای اخذ مجوز برای تمام اقشار جامعه موسیقی همان روش اداری همیشگی است هرچند ما در شرایط خاص حواسمان به این موارد خواهد بود و تمام سعی‌مان این خواهد بود كه پیش‌كسوتان و زحمت‌كشان موسیقی، راضی و خرسند از اینجا بروند و از هر ایده و روش برای كاهش فرایند‌های غیرضروری حمایت می‌كنیم. اساتید و پیش‌كسوتان صاحبان واقعی این حوزه هستند.



برای اركستر ملی چه برنامه‌ای دارید؟ آیا به این زودی‌ها شاهد انتصاب رهبر و مدیر هنری برای این اركستر خواهیم بود؟

مساله اركستر ملی و اركستر سمفونیك یكی از مسائل مطروحه در نشست‌هایی بود كه در این مدت اندك داشتیم و به نتایج نسبتا امیدوار‌كننده‌ای با مدیران محترم بنیاد رودكی رسیدیم كه اعلام خواهد شد. اخیرا از تمرین اركستر ملی ایران به رهبری آقای سهراب كاشف و خوانندگی حسام‌الدین سراج دیدن كردم تا با برقراری ارتباطات نزدیك‌تر در جهت بهبود وضعیت اركستر ملی و انتخاب رهبر شایسته گام‌های خوبی برداشته شود.







آیا برای كنترل و مهار پدیده ستاره‌سازی‌های یك شبه موسیقی كه از سوی عده‌ای سرمایه‌گذار كه تنها به دنبال بازدهی مالی هستند، برنامه‌ای دارید؟ گروه‌ها و خواننده‌هایی كه با كمترین دانش موسیقایی و صرفا با عوام‌فریبی و مخاطب‌فریبی كنسرت‌گذارانشان، اجراهایی با جذابیت‌های ظاهری پرزرق و برق را كه به لحاظ محتوایی و كلامی بسیار نازل و ضد فرهنگی بوده، را روی صحنه می‌برند و به نوعی، هیزم به آتش جنگ نرم دشمن می‌ریزند.

موضوع گرایش جوانان به موسیقی پاپ یك موضوع است و سو استفاده ازین موضوع و ستاره‌سازی‌های نامعتبر و بهره‌مندی از ترانه و ژانرهای نامناسب با اقتضای فرهنگ ایرانی اسلامی ما موضوعی دیگر است كه مورد تایید اهالی موسیقی نیست.




جشنواره موسیقی نواحی طبق آماری كه معاونت هنری در ماه گذشته منتشر كرد با بودجه یك پنجم بودجه دیگر جشنواره های موفق موسیقی یعنی جشنواره ملی موسیقی جوان، دارای كمترین اعتبار و بودجه در بین این رویدادهاست مادامی كه یكی از مهم‌ترین جشنواره‌ها را هرساله برگزار می‌كند و ده‌ها گروه محلی از تمام استان‌های كشور را در این رویداد روی صحنه می‌برد. جشنواره موسیقی نواحی تبعات مثبت فراوانی دارد كه در این مقال نمی‌گنجد تنها سوال این است كه آیا برنامه‌ای برای افزایش بودجه این جشنواره در آن در نظر دارید چراكه با افزایش بودجه سهم قابل توجهی از آن به صورت دستمزد به گروه‌ها و نوازنده‌هایی تعلق می‌گیرد كه در بدترین شرایط اقتصادی به‌سر می‌برند.

در همین مدت چند جلسه صرفا با موضوع جشنواره موسیقی نواحی داشتم. در سال جاری در سقف بودجه سال گذشته و اندكی بیشتر از سوی معاونت هنری تخصیص برای این جشنواره داده شده ضمنا استانداری كرمان نیز تعهد كرده است تا دقیقا به همان میزانی كه ما بودجه برای جشنواره نواحی تخصیص داده‌ایم استانداری هم همان میزان را تقبل كند. موسیقی نواحی نه‌تنها در بحث جشنواره نواحی بلكه در بسیاری موارد دیگر نیازمند رسیدگی است ازجمله بیمه هنرمندان شهرستان‌ها و نیز مساله بازنشستگی پیش‌كسوتان موسیقی نواحی كه در دستور كار موسسه هنرمندان پیشكسوت و صندوق اعتباری هنر قرار دارد.



جشنواره موسیقی فجر سال گذشته یكی از ضعیف‌ترین دوران خود را تجربه كرد و كارنامه نه‌چندان خوبی از خود بجای گذاشت حال آنكه آقای شاهین فرهت مجددا به عنوان دبیر جشنواره امسال نیز منصوب شدند و هنوز اهداف و برنامه‌های خود را برای برگزاری جشنواره امسال ارائه نداده‌اند. آیا برای بهبود جشنواره امسال كه قطعا مهم‌ترین رویداد موسیقی كشور محسوب می‌شود كاری صورت گرفته است؟

در مورد جشنواره فجر در همان روزهای آغازین با دبیر محترم جشنواره استاد شاهین فرهت گفتگو داشتیم و مسائل جشنواره را بررسی كردیم. جشنواره فجر در اولویت قرار دارد . به نظرم نكته اصلی درباره جشنواره حضور گسترده هنرمندان با سلایق مختلف و گروه‌های شاخص تهران و استان‌های كشور و نیز توسعه بخش اجراهای بین‌الملل باید باشد. جشنواره نیازمند همراهی همه اهالی موسیقی است.



این روزها بحث «مافیای موسیقی» در محافل رسانه‌ای داغ شده است. گزارش‌های مختلفی از رسانه‌ها در این مورد منتشر شده كه نشان از پیگیری‌هایی در این زمینه و اشاره به افرادی به عنوان مافیای موسیقی دارد. موضع شما در این رابطه چیست و آیا برنامه‌ای برای مقابله با مافیای موسیقی دارید؟


دفتر موسیقی در مواجهه با هرآنچه كه به سوء‌ استفاده و رانت و مافیا در حوزه موسیقی باشد موضع خواهد داشت. در داخل دفتر موسیقی تلاشمان كاهش فرایند‌های زمانی و افزایش قانون‌گرایی و شفافیت است. دفتر موسیقی در تمامی تعاملات و برنامه‌های خود این مساله را در نظر دارد و اجازه سوء‌استفاده‌ای در حوزه كاری خود نخواهد داد.
در زمینه در اختیار گذاردن سالن‌ها و تمام پروسه‌های تبلیغات و اسپانسر و بلیت‌فروشی نیز مطالعاتی آغاز شده است. اصل؛ بهره‌مندی عادلانه از امكانات و فرصت ها برای تمامی هنرمندانی ست كه دارای شرایط علمی و عملی هستند.

انتهای پیام/

مرتبط با این خبر

  • در تازه‌ترین كنسرت اركستر ملی چه گذشت؟

  • ضیافت سازهای ایرانی

  • «دلكوكِ» فصل بهار از 20 خرداد آغاز می‌شود

  • عثمان محمدپرست

  • برنامه كنسرت‌های لاكچری!

  • چند عیدانه در آغاز دهه ولایت

  • كیوان ساكت در تالار وحدت درخشید

  • كنسرت‌های علیرضا قربانی 4 شب دیگر تمدید شد

  • مهین زرین‌پنجه آهنگساز و نوازنده پیانو درگذشت

  • سرود «یك جمع مهربان» در استان فارس