یك پژوهشگر معتقد است تمامی فعالیت‌های مرتبط با موسیقی در تمام دنیا پس از پایان ماجرای كرونا وارد فضای نوینی خواهند شد كه از همین حالا باید برای ورود به آن برنامه‌ریزی كرد.


موسیقی پس از كرونا وارد فضای نوینی خواهد شد

یك پژوهشگر معتقد است تمامی فعالیت‌های مرتبط با موسیقی در تمام دنیا پس از پایان ماجرای كرونا وارد فضای نوینی خواهند شد كه از همین حالا باید برای ورود به آن برنامه‌ریزی كرد.

بهروز وجدانی پژوهشگر موسیقی ضمن اشاره به تازه‌ترین فعالیت‌های خود در عرصه موسیقی بیان كرد: با توجه به شیوع ویروس كرونا و مسائلی كه تمام دنیا را تحت تاثیر خود قرار داده فعلا هیچ برنامه‌ای برای تدوین و ثبت جهانی موارد مرتبط با موسیقی ندارم. تازه‌ترین كاری كه در این زمینه انجام گرفت مربوط به پرونده ثبت «مهارت‌های دستی ساختن و نواختن دوتار» در فهرست سازمان جهانی یونسكو بود كه كارهای مربوط به آن انجام گرفته است.

وی ادامه داد: غیر از ماجرای تجدید چاپ كتاب‌هایی كه پیش از این در دسترس مخاطبان قرار داده بودم و البته ماجرای كرونا باعث توقف آن شد، بنا بود سلسله برنامه‌هایی را برای پژوهشگاه فرهنگ و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار كنیم كه اتفاقا چندی پیش هم برنامه‌ریزی‌های آن با همراهی پژوهشگران دیگری چون پیروز ارجمند و سایر دوستان آغاز شد. این برنامه‌ها مبتنی بر آسیب وجوه مختلف حوزه موسیقی در كشورمان بود كه حضور مهمان ناخوانده‌ای به نام بیماری كوید 19 مانع از تحقق آن شد و بعد از ریشه كن شدن این ویروس و عادی شدن شرایط می‌تواند مقدمه برگزاری سلسله نشست‌های متعددی در چارچوب همین ماجرای آسیب شناسی باشد.

عضو كانون پژوهشگران خانه موسیقی تصریح كرد: اكنون در شرایطی هستیم كه ویروس كرونا در وسعتی جهانی تمامی فعالیت‌های فرهنگی هنری ایران و سایر كشورهای دنیا را تحت تاثیر خود قرار داده و هیچ كس نمی‌داند برای آینده‌ای كه زمان آن مشخص نیست چه كارهایی را می‌تواند انجام دهد. من تصور می‌كنم فارغ از تمام اتفاقات بد و نامباركی كه در ماه‌های اخیر تمام مردم دنیا را تحت تاثیر قرار داده و بسیاری از مردم به دلیل مرگ و میر ناشی از حضور این ویروس در غم و اندوه و سكوت عجیبی به سر می‌برند، بهترین فرصت است كه بیاییم و نسبت به آسیب شناسی انچه برای موسیقی رخ داده تفكر كنیم و وقت بیشتری بگذاریم.

وجدانی با اشاره به دستاوردهای این اتفاق همه‌گیر توضیح داد: من بر این باورم موسیقی بعد از كرونا وارد فضای نوینی در جهان خواهد شد كه قطعاً با آنچه در گذشته اتفاق افتاده فرق خواهد شد. حالا اگر شما این موضوع را به موسیقی ایران هم تعمیم دهید قطعاً تاثیرات مثبت و منفی‌اش را مشاهده خواهید كرد. امروز موسیقی معاصر دنیا وارد جریانی شده كه چه بخواهیم و چه نخواهیم به گونه‌ای دیگر هدایت می‌شود. موسیقی از این پس متأثر از تغییرات فضای اقتصادی، سیاسی، بین‌المللی، اجتماعی نشات گرفته از شیوع كرونا حركت خواهد كرد پس بهتر است از همین الان فارغ از تمام دغدغه‌هایی كه برای این بیماری وجود دارد و باید قدردان همه افرادی كه در در راستای رفع آن كوشیده‌اند بود، بیاییم و درباره آنچه كه موسیقی ما را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد برنامه ریزی كنیم كه در این فضای نوین موسیقی در ایران چگونه مدیریت و سازماندهی شود.

این نوازنده و پژوهشگر موسیقی گفت: موسیقی اساساً بخشی از هویت ملت‌هاست و اكنون نقش بسیار مهمی در ابعاد خارجی هم دارد. امروز كرونا به گفته بسیاری از كارشناسان و مدیران سازمان‌های جهانی به عنوان مهم‌ترین بحران دنیا پس از جنگ جهانی دوم شناخته شده است. پس اكنون وقت آن است كه پژوهشگران، اتنوموزیكولوژیست‌ها و تمامی هنرمندانی كه در موسیقی كشورمان فعالیت می‌كنند به فكر ایجاد شرایط و نقشه‌ای برای آینده موسیقی ما باشند. فرآیندی كه نیازمند پژوهش‌ها و ورود به چالش‌هایی است كه فضای مجازی نمود عینی آن است.

مرتبط با این خبر

  • در تازه‌ترین كنسرت اركستر ملی چه گذشت؟

  • ضیافت سازهای ایرانی

  • «دلكوكِ» فصل بهار از 20 خرداد آغاز می‌شود

  • عثمان محمدپرست

  • برنامه كنسرت‌های لاكچری!

  • چند عیدانه در آغاز دهه ولایت

  • كیوان ساكت در تالار وحدت درخشید

  • كنسرت‌های علیرضا قربانی 4 شب دیگر تمدید شد

  • مهین زرین‌پنجه آهنگساز و نوازنده پیانو درگذشت

  • سرود «یك جمع مهربان» در استان فارس