نسخه دیجیتالی پروژه موسیقایی «چراغ افروخته» با هنرمندی علی اكبر شكارچی از هنرمندان پیشگام موسیقی ایرانی هشت سال پس از انتشار فیزیكی آن پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

نسخه دیجیتالی پروژه موسیقایی «چراغ افروخته» مشتمل بر ردیف میرزا عبدالله به روایت نورعلی خان برومند طی روزهای گذشته در دسترس علاقه مندان موسیقی ایرانی قرار گرفته است.

پروژه موسیقایی «چراغ افروخته» یكی از آثار برگزیده علی اكبر شكارچی آهنگساز، نوازنده، مدرس و پژوهشگر موسیقی ایرانی است كه طی سال های گذشته پروژه‌هایی چون «پنج گاه» و «ایل بانگ» را منتشر كرده بود.

مجموعه حاضر شامل چهارده قطعه تصویری از تك‌نوازی كمانچه یا دونوازی كمانچه و تمبك در دستگاه‌های موسیقی كلاسیك ایرانی است و ویدیوی پایانی هم شامل مصاحبه با شكارچی می‌شود.

به جز قطعه اول بقیه قطعات بی‌كلام هستند. ضمن اینكه در این آلبوم آساره شكارچی با نوازندگی تمبك علی‌اكبر شكارچی را همراهی كرده است.

«میرزاعبدالله و ردیف او»، «استاد نورعلی برومند»، «علی اكبر شكارچی به روایت خودش»، «تاریخچه كمانچه»، «استادان و نوازندگان معروف كمانچه در دوره قاجار و معاصر»، «سازندگان كمانچه»، «كوك كمانچه»، «شرحی مختصر بر ردیف موسیقی دستگاهی ایران»، «ریتم در موسیقی ردیف»، «مختصری درباره تئوری موسیقی ردیف»، «فهرست دستگاه ها و گوشه ها» فهرست عناوین این پروژه تصویری موسیقایی را تشكیل می دهند.

علی اكبر شكارچی از جمله هنرمندان شاخص موسیقی كشورمان است كه روز ششم فروردین 1328 در ایستگاه «چم سنگر» دورود در استان لرستان به دنیا آمد.

این هنرمند در سال 1350 با ساز تخصصی كمانچه به دانشگاه هنرهای زیبای تهران وارد شد و كمانچه نوازی را تحت تأثیر كمانچه نوازان لرستان شروع كرد. در واقع شكارچی اولین كسی بود كه با ساز تخصصی كمانچه به تحصیل موسیقی در دانشگاه تهران پرداخت.

شكارچی در سال 1354 اولین كنسرتش را در شیراز به سرپرستی حسین علیزاده اجرا كرد و در سال 1356 بود كه عنوان اول كمانچه نوازی ایران در آزمون باربد به دبیری هوشنگ ابتهاج و داوری علی اكبر شهنازی، مهدی فروغ، مهدی بركشلی، داریوش صفوت و علی تجویدی را كسب كرد.

وی در سال 1358 اولین اجرای صحنه‌ای را بعد از پیروزی انقلاب در دانشكده هنرهای زیبا با حسین علیزاده و بهمن رجبی به صورت سه نوازی داشت كه با توجه به استقبال فراوان تبدیل به اولین كارش در حوزه نشر شد. شكارچی بعد از آن كارهای زیادی را به صورت انفرادی به انجام رساند كه از جمله آنها می توان به تدوین و انتشار تكخوان با گروه كر و سرنانوازی شامیرزا مرادی و نیز آلبوم «خونین شهر» با همكاری عطا جنگوك اشاره كرد.

شكارچی در 1371 «ردیف‌های میرزا عبدالله» را برای اولین بار به عنوان یك شیوه آموزشی و یك منبع مرجع ضبط كرد.

بعد از آن اجرای قطعاتی از موسیقی لری به یاد علیرضا حسین خانی و «بیست ترانه لری» بود كه از سوی آوای شیدا به سرپرستی محمدرضا لطفی در دسترس عموم قرار گرفت.

از این نوازنده كمانچه و ردیف‌دان سپس كتابی تحت عنوان «بیست ترانه كهن لری» و 2 كتاب دیگر با عنوان های «وزن خوانی جلد یك» و «وزن خوانی جلد دو» منتشر شد. البته بعد از این دوره وی به اجرای تعدادی تك نوازی نظیر «خواب شقایق»، «عاشقانه»، «بهار باد (به همراه اركستر سمفونیك و سازهای محلی با اجرای ایرج رحمانپور)» نیز پرداخت.

مرتبط با این خبر

  • عرض ارادت موسیقایی به محضر سید الشهدا

  • اجراهایی كه به شهدای اقتدار تقدیم شد

  • سوگ خوانی حامد طاها

  • اجرای ویژه اركستر سازهای بادی در دومین شب «خیمه هنر»

  • سالار عقیلی به «خط قرمز» رسید

  • «جهان ستم» همایون شجریان منتشر شد

  • قصه «علاج» چیست؟

  • احمد عبادی

  • حمایت دفتر موسیقی وزارت ارشاد از آثاری با مضامین اتحاد و وطن‌دوستی

  • دعوت یك خواننده برای اتحاد هرچه بیشتر ایرانیان