آیین بزرگداشت سید جلالالدین محمدیان خواننده پیشكسوت موسیقی ایرانی و قطعه ماندگار «مردان خدا» شامگاه 25 تیرماه با حضور قائم مقام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
سازمان فرهنگی هنری شهرداری هنوز خانه نقالی را ایجاد نكرده است. حوزه هنری در حال حاضر در زمینه تعزیه و حمایت از آن پیشتاز است.
پوئم سمفونی «ناصر» را میتوان از آثار برجسته موسیقی توصیفی دانست، داستانی با آغاز و انجام، با شخصیتپردازی و فضاسازی، با پیرنگ موسیقایی و داستانی شامل گره افكنی، گسترش، تعلیق، نقطه اوج و گرهگشایی در این موسیقی روایت میشود.
وحید تاج گفت: همیشه برای من اولویت ارائه موسیقی مملكت خودم بوده، كنسرت آن لاین هم كه فقط به خاطر شادابی و نشاط حال مردم برگزار شد و اگر شرایط كرونا همچنان تا پایان سال ادامه داشته باشد خسارت به مراتب سهمگین تر خواهد بود.
سرود و آواز خواندن مردم در بالكنها در این روزهای قرنطینه كرونا بخشی از سنت كهن استفاده از موسیقی برای مبارزه با ترس از «مرگ سیاه» در قرن هفتم پیش از میلاد بوده است.
در ششمین شب از جشنواره سی و پنجم موسیقی فجر شاهد روایتگری دامنه وسیعی از سبك ها و روایت های متنوع از موسیقی ایران بودیم.
ما سخنان رهبر انقلاب و مسولین را هم سرلوحه این اقدام خود میدانیم كه فرمودند بالاخره در این بین تعدادی از هموطنان مان جان خود را از دست دادهاند و خواستار دلجویی از خانوادههایشان شدند.
سید محمد معتمدی: حرف من این است كه كلا همه اقشار جامعه موظف هستند مالیات بدهند
جبهه، جنگ، رشادت، از جان گذشتگی و شهادت، همه اینها را میشد در كنسرت اركستر سمفونیك تهران به رهبری چكناواریان دید
كاری كه جشنواره میتواند برای هنرجویان انجام دهد این است كه نفرات برگزیده را حتما تحت آموزش و تعلیم اساتید مرتبط هر رشته قرار دهد
از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب خراسان آنچنان غنی از موسیقیست كه هرگوشه از این منطقه را روایتها و تاریخی شفاهی چندهزار ساله عریض و طویل از آواز و دوتار و كمانچه فراگرفته است.
محسن شریفیان گفت: چیزی كه برای من به عنوان یك نوازنده بسیار مهم است حضور بسیار جدی نوازندهها و هنرجوها در این رویداد مهم و معتبر موسیقایی است.
«محمداسحاق بلوچنسب» و «خداداد شكلزهی» داوران هفتمین روز از سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان بودند كه اجرای بچههای سیستان را به قضاوت نشستند.
یقینا محمد نوری از معدود خوانندگانی بود كه به تلفیقی درست از موسیقی پاپ با موسیقی سنتی و محلی ایرانی رسید و در اغلب كارهای او میتوان این پیوند مستحكم، مطلوب و زیبای بین موسیقیهایی كه از نظر جغرافیایی هزاران فرسنگ با هم فاصله دارند را دید
در سومین روز از سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در بخش نواحی بخش كمانچه و نی بختیاری، قشقایی و فارس قبل از ظهر و نیانبان و عود مناطق سواحل جنوب در بعد از ظهر با اجراهای خود به رقابت پرداختند.
بیشك مدیریت بر فضای پرچالش و همواره پرحاشیه موسیقی با بودجه اندكی كه در اختیار دفتر موسیقی است، قطعا كار سادهای نیست و محمد الهیاری در بغرنجترین شرایط، اداره دفتر موسیقی را عهدهدار شده است.
سید محمد معتمدی گفت: «روند گرفتن بیلبوردهای موسیقی یكی از غیرشفافترین و رمزآلودترین پروسههای امروز كشور ما است،
علیاكبر شكارچی میگوید: جشنواره ملی موسیقی جوان در بین تمام كشورهای همسایه با امكانات بسیار بسیار بیشتر مادی و شرایط آرمانی مهیای كار هنری، از همه سرآمدتر است.
هر آنچه كه در مورد توجیه اقتصادی و قیمت تمام شده اینگونه آثار به واسطه نبود فناوری تولید این صفحات در كشور و صرف هزینههای ارزی برای تهیه آنها بر روی صفحه گرامافون بیان میشود، نمیتواند مُهر فرهنگ لاكچری را از پیشانی این الواح پاك كند.
قطعه «تنها میمانم» در مجموع، اثری متوسط است و بیشك بخش آهنگسازی «فرید سعادتمند» بخش قدرتمند آن محسوب میشود.
وحید تاج خواننده موسیقی اصیل میگوید: یكی از خواستههای ما از مدیر جدید دفتر موسیقی مقابله با قانون پرداخت 10درصدی سهم فروش كنسرتهاست.
فرزاد مرادی خواننده گروه رستاك كه اخیراً كنسرتی به نفع سیلزدگان در سنندج برگزار كرده، میگوید: افتخار میكنم به اینكه مردم سرزمینم با عشق، اتحاد و همبستگی در كنار هم زندگی میكنند و در طوفانهای زندگی، به یاری هم میشتابند.
«شهر خاموش» آخرین قطعه اجرایی كنسرت دیشب كیهان كلهر بود كه آن را برای ابراز همدردی با مردم سیلزده كشورمان به اجرا گذاشت؛ قطعهای كه سالها پیش به یاد قربانیان حمله شیمیایی حلبچه خلق شده است.
محسن چاووشی در قطعه «ملكا»، نموداری با حنجرهاش از خوانش واژه «نروم» ترسیم میكند كه بسیار گیرا، دلنشین و جذاب است. این تكنیكهای خوانش در جایجای آهنگ قرار دارد و همین جزئیات در مجموع باعث جذابیت كلی یك اثر میشوند.
امروزه كاركرد سرود بسیار گستردهتر از دهههای قبل شده است. از مفاهیم اجتماعی گرفته تا خلق آثاری با موضوعات سیاسی، ورزشی، دفاع مقدسی، بینالمللی، محرم و عاشقانه، سرود نیز به تمام این عرصهها ورود كرده و آثاری شایسته خلق شده است.
پیانونوازی «هوشیار خیام» روایتگر باخ تا دِبوسی شد
«بربطیان» كاری كرد كارستان!
«موسیقی چَمَری» لرستان كه بیشتر با ساز بادی «سرنا» با همراهی ساز كوبهای «دُهُل» اجرا میشود، یكی از برجستهترین اَشكال مرثیهسازی» است.
در بحبوحه جنگ شور و اشتیاق داشتیم برای رفتن به جبهه اما به خاطر سن و سال به ما اجازه حضور در جبهه را نمیدادند، البته شنیده بودیم كه در قالب كارهای فرهنگی مانند گروههای سرود میتوان به جبهه اعزام شد.
ریز هزینههای جشنواره موسیقی فجر طی سالهای 92 تا 95 از سوی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اعلام شده كه دارای نكات قابل تأملی است.
نوحهها همواره پیاممحور هستند و به مسائل روز توجه میكنند. تنوع موسیقایی هم زیاد در نوحه دیده میشود، همه اینها بخشی از ارزشهای نوحه امروز است كه البته نیاز به آسیبشناسی دارد.
با تكامل هنر تعزیه به شكل «نمایش موزیكال» كلیّت این هنر بر موسیقی ردیفی و دستگاهی ایرانی اتكا داشت.
اولین مزیت آلبوم «افسانه روزگار» گنجاندن تكنوازی ساز اصیل ایرانی سهتار درآن است كه جلایی خاص به آلبوم باكلام بخشیده، چیزی كه امروزه در خلق آلبوم موسیقی كلاسیك ایرانی كمتر دیده میشود.
هفتمین روز جشنواره ملی موسیقی جوان در بخش موسیقی نواحی به تنبورنوازی جوانان اختصاص داشت. بیشتر نوازندگان این بخش در حد متوسط ظاهر شدند.
اگر امروزه معیارهای چند دهه قبل بر انتخاب خواننده حاكم بود، هنرمندانی چون محسن چاوشی در این سطح و تراز مالی و محبوبیت و جایگاه نبودند.
وارطان ساهاكیان آهنگساز و مدرس پیشكسوت موسیقی كشورمان در آیین نكوداشت خود گفت: افتخار میكنم كه معلم هستم و توانستهام به سهم خود تربیتكننده دو تا سه نسل موسیقی این سرزمین باشم.
اركستر سمفونیك تهران این روزها در حال تمرین با «بابك كاظمی» به عنوان رهبر مهمان است كه اركستر را در اجرای 28 تیرماه در تالار وحدت هدایت خواهد كرد.
خبرگزاری فارس: گروه جز ایتالیایی در تالار وحدت روی صحنه رفت
خبرگزاری فارس: بارقه امید در بستر مینیمال و پیشرونده گروه «گام»
روایتی شنیدنی از موسیقی هندوستانخبرگزاری فارس: گفتگوی نت به نت تبلا و سیتار
برخی نوحهخوانها در گذشته هر كاری برای جذب مخاطب میكردند تا آنجا كه آهنگهای خوانندگان لسآنجلسی محله «وستوود» تا «اورِنجكانتی» را در فضایی دور از حال و هوای كربلا، با جایگزین كردن اشعاری بدون كوچكترین آرایههای ادبی و سراسر ایراد استفا
بیشك جایگاه بداهه در موسیقی جَز نسبت به موسیقی ایرانی دستنخوردهتر باقی مانده است. از شباهتهای بداهه در موسیقی اصیل ایرانی و جَز این است كه هر دو بداهه را براساس رپرتوار خاص خود و حول محور آن به صورت آزاد اجرا میكنند.