display result search
بیست و چهارمین روز از سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در تالار وحدت و رودكی به نوازندگان جوان و نوجوان سازهای گیتار، فلوت، كلارینت، ابوا، هورن، ترومبون و ترومپت اختصاص داشت.
حضور امیدبخش كمّی و كیفی گیتارنوازان
در واپسین روزهای جشنواره تخصصی ملی موسیقی جوان نوازندگان بخش كلاسیك اجرای خود را در تالار وحدت و رودكی روی صحنه بردند. تراكم، تعدد و تنوع سازی و تخصصی روز بیست و چهارم به حدی بود كه سالن انتظار مملو از نوازندگان جوانی بود كه برای محك سطح نوازندگی خود در صفی طویل منتظر بودند.
هر بخش كه تمام میشد داورها بلافاصله به اتاق مخصوص میرفتند و پس از جمعبندی و تحویل امتیازات جایگاه را به هیات داوران ساز تخصصی بعد میدادند. در این گذر اما نظر تمامی داوران این روز نیز به شركتكنندگان مثبت و امیدبخش بود. تقریبا همه بر رشد كمّی و كیفی امسال جشنواره اذعان داشتند.
در این روز از نوازندگان گیتار و سازهای بادی در سه رده سنی الف، ب و ج در تالار وحدت و رودكی میزبانی شد و راهیافتهگان به مرحله نهایی مقابل هیأت داوران قرار گرفتند. سیمون آیوازیان، علیرضا تفقدی و مهرداد پاكباز هیأت داوران ساز گیتار و مجید سینكی، آذین موحد و فیروزه نوائی در بخش فلوت و جاوید مجلسی و اكبر محمدی در بخش كلارینت، ابوا، هورن، ترومبون و ترومپت اعضای هیأت داوران سازهای بادی را تشكیل میدادند.
برعكس روند هر روزه جشنواره بخش نخست بیست و چهارمین روز جشنواره موسیقی جوان به ساز گیتار ابتدا در ردههای سنی ج و ب اختصاص داشت.
با توجه به برگزاری نشست همگرایی دولت و پدیدآوردنگان آثار فرهنگی و هنری «گام نخست» با حضور وزرای رفاه و فرهنگ و ارشا د اسلامی در تالار رودكی، این بخش در تالار وحدت برگزار شد.
عطاء رستگار از رده سنی ج روی صحنه حاضر شد و قطعات خود را اجرا كرد. پس از او، زهرا اسمعیلیفر، زهرا قیاسینوعی، فیروزه علویانمهر، محمود محبزاده، اشكان احمدی، محمد نوبخت و سیدمحمدرضا سیدی به نوبت مقابل هیات داوران برنامه خود را اجرا كردند.
سیاوش كشاورزی، پوریا رجبی، نیلوفر صالحان، رهام صابری، سینا محمدی و میلاد عصاری نفراتی بودند كه از رده سنی ب روی صحنه حاضر شدند و به گیتارنوازی پرداختند.
بعد از ظهر بخش دوم اجراها در تالار رودكی برگزار شد و گیتارنوازان رده سنی الف كه به دو بخش الف 1 و الف 2 تقسیم شده بودند برنامه خود را اجرا كردند. هستی بیرقی از رده سنی الف 1 روی صحنه حاضر شد و قطعات خود را اجرا كرد. سپس مانی شیرین، سوگند همدانیان و الهه پشتدار از این رده سنی به نوبت مقابل هیأت داوران قرار گرفتند و قطعات خود را اجرا كردند.
پس از وقفهای كوتاه، رده سنی الف 2 كار خود را آغاز كرد و مبینا یوسفیقرائی، ثنا حاتمی، سپهر فرندی، مهدی پركاری، یاس گلشریفیان، ترانه خسروجردی، امیرماهان معصومی و ماردین نیچی نفراتی بودند كه از این رده سنی به اجرای قطعات خود پرداختند.
بخش سوم و پایانی این روز به سازهای بادی اختصاص داشت. ابتدا پانتهآ یكتافرید از رده سنی الف در بخش ساز فلوت به روی صحنه حاضر شد. پس از او، ساغر بهادرانی، سروین سیدآقایزدی، آرمین حسنزاده و سعید آوار از این رده سنی و فرید شاهسار، گلبرگ گیوقصاب و نیوشا شاكری از رده سنی ب به روی صحنه حاضر شدند و قطعات خود را اجرا كردند.
پس از آن نوبت به ساز كلارینت رسید. فریماه خرمی، رها رضایی و محمدرضا محمدوند از رده سنی الف، وحید ولینژاد از رده سنی ب و علی یوسفزنجانیفرد از رده سنی ج نفراتی بودند كه مقابل هیات داوران قرار گرفتند و به اجرا پرداختند.
مهشاد نادعلیان در بخش ساز ابوا، از رده سنی ب تنها شركتكننده این بخش بود. همچنین در بخش ساز هورن بهار اكبری از رده سنی الف و مونا بامشاد از رده سنی ب دو شركتكننده این بخش بودند.
در بخش ساز ترومبون، سینا قربانی از رده سنی ب نیز تنها شركتكننده این بخش بود. در بخش ساز ترومپت ریحانه عددیان نیشابوری از رده سنی الف و حمید طوماری از رده سنی ب روی صحنه حاضر شدند و قطعات خود را اجرا كردند.
علیرضا تفقدی عضور هیات داوران بخش گیتار كلاسیك در مورد اجراهای روز بیست و چهارم گفت: كیفیت اجراها نسبت به سالهای گذشته بسیار خوب بود و اجراهای خیلی خوبی را شاهد بودیم. بنده از نوازندگان رده سنی الف رضایت بیشتری داشتم هرچند كه تعداد نوازندگان رده سنی ج نیز نسبت به سال گذشته بیشتر شده بود و امیدوارم سالهای آینده نیز تعداد نوازندگان این رده سنی افزایش یابد. جشنواره موسیقی جوان یك رویداد بسیار مهم است و امیدوارم دیگر شهرهای كشور هم از این جشنواره الهام بگیرند و هر كدام جشنوارهای كوچك در شهر خودشان برگزار كنند.
آذین موحد هیأت داوران بخش موسیقی كلاسیك در بخش ساز فلوت در مورد اجراها گفت: اتفاق بسیار خوب و بارزی در بخش فلوت این است كه سطح اجراها بالاتر رفته است. به هر حال زمانی كه رقابت پیش میآید، افراد باید یك درخشندگی و قابلیتهایی مضاعف نسبت به دیگران داشته باشند. سختگیریهایی در اهدای جوایز داشتیم و به راحتی به نوازندهای جایزه ندادیم به دلیل اینكه ما دنبال نوازندگانی هستیم كه برجستگیهای خاص در سطح ملی را داشته باشند.
فیروزه نوائی دیگر داور بخش ساز فلوت گفت: سطح اجراها خیلی بالاتر رفته است. از گروه الف نسبت به گروه ب رضایت بیشتری داشتم و نوازندگان بسیار خوبی در این رده سنی حضور داشتند. متأسفانه اجراهای رده سنی ب چندان خوب نبود و به این دلیل است كه تعدادی از نوازندگان احساس میكنند زمانی كه مطلبی را متوجه شدند دیگر نباید كار كنند. تعدادی از نوازندگان در گروه سنی ب سازشان را به خوبی كوك نكرده بودند و همین موضوع باعث شد تا اجراهای خوبی را از این رده سنی شاهد نباشیم. به همین دلیل نیز هیچ جایزهای به نوازندگان این رده سنی داده نشد و هر كدام از آنها اشكالات خودشان را داشتند كه از نظر تكنیك فلوت عیبهای بسیار بزرگی است.
جاوید مجلسی داور بخش سازهای بادی گفت: اگر امتیازاتی كه نوازندگان ساكن شهر تهران دارند نوازندگان شهرستانهای دیگر نیز داشته باشند، قطعا میتوانند آینده بهتری داشته باشند. ضمن اینكه كیفیت اجراها نسبت به سالهای گذشته تفاوت آنچنانی نداشته و تنها موضوعی كه باعث خوشحالی و امیدواری اعضای هیأت داوران است این است كه تعداد نوازندگان بخش سازهای بادی نسبت به سالهای گذشته بیشتر شده است. جشنواره جوان رویداد بسیار خوبی است به شرطی كه درجا نزنیم. امیدوارم شرایطی مهیا شود كه نوازندگان سازهای بادی در شهرستان ها نیز در این جشنواره شركت كنند.
نوازندگان سازهای گیتار كلاسیك، فلوت، ابوا، هورن، ترومپت، كلارینت و ترومبون كه در بخش گیتار بیشترین تراكم را شاهد بودیم اجرای خود را روی صحنه بردند. امسال در مجموع شاهد رشد كمّی و كیفی محسوسی در سطح نوازندگی بودیم. در بخش گیتار نوازندههای گروه الف با وجود ضعفهایی كه بیشتر در زمینه انگشتگذاری صحیح و حفظ ریتم و سرعت و دقت در اجرای تكنیكهای دشوار این ساز داشتند مورد توجه و رضایت داوران قرار گرفتند. نوازندههای گروه الف در انگشتگذاری بویژه در اجرای پاساژهای سرعتی انگشتهای روی دسته از مضرابهای دست راست جا میماند و انگشتهای دست چش نیز بعضا روی فرِتها قرار میگرفت و باعث ایجاد صدای «گِز» میشد كه این از ضعفهای نوازندگی این گروه محسوب میشود.
گروههای ب و ج اما از سطح مطلوبتری برخوردار بودند و تسلط بیشتری در اجرای قطعات و تكنیكها داشتند. هماهنگی بین دست چپ و وراست نیز در این دو گروه به مراتب بهتر و بیشتر بود. اما گهگاه ناهماهنگیهایی در میزان سرعت و تمپوی ریتم اجرایی احساس میشد و در این گروه هم در برخی موارد دست چپ در اجرای نتها از دست مضراب راست جا میماند و بسیاری از نتها به صورت سایه و تكیه ناخواسته شنیده میشد. این نقصان بیشتر در پاساژهایی با نتهای چنگ و دولاچنگ دیده میشد و نوازندهها در اجرای برخی فیگورها مشكل داشتند. البته از بین اینها دو نوازنده در گروه ج بودند كه آن دو را میتوان بهترین نوازندههای این روز در نظر گرفت چراكه از تسلط و هماهنگی بین دو دست گرفته تا اجرای پاساژهای سرعتی و آرپژهای بینقص همه را به خوبی در مقابل هیات داوران به اجرا گذاشتند.
در بخش سازهای بادی اما میزان شركتكننده نسبت به ساز گیتار كلاسیك كمتر بودند اما از نظر كیفیت اجرا شرایط نسبتا بهتری داشتند. نوازندگان كلارینت از فرم لب و صدادهی و تنظیم قمیش و صدای خالص و صاف و كوك گرفته تا تكنیكهای سرعتی و كششهای بهجا و نُوانسهای زیبا را به خوبی به نمایش گذاشتند.
بخش فلوت از نظر نوازندگان تنوع بیشتری داشت و هم نوازنده خوب داشت هم ضعیف اما دختران نوازنده فلوت دوبرابر پسران شركتكننده در این ساز بودند. سطح نوازندگیها هم قابل قبول بود و اكثرا كوك مینواختند. تنها مشكل نفسگیری در برخی نوازندهها دیده می شد كه در برخی میزانها باعث فالشی و ناكوكی نوازنده میشد. فلوتنوازان رپرتوارهای مشخص شده را به درستی اجرا میكردند.
خوشبختانه فلوت طی دهههای اخیر در كشور ما ترقی یافته و سبك و سیاقی كه از كشور فرانسه نشات میگیرد و با رویكرد آموزشی «پداگوژیك»(آموش به هدف كشف و نوآوری هنرجو) از سوی مدرسان و نوازندگان مطرح این ساز همچون دكتر آذین موحّد باعث جهش در سطح نوازندگی این ساز شده است و خوشبختانه در اركستر سمفونیك تهران، اركستر ملی و اركسترهای بزرگ مشكل نوازنده فلوت نداریم و نوازندگان در سطح استانداردهای فرانسه و اروپا هستند. ازینرو حتی در میان همین نوازندههای این روز صداسازی و سونوریته و بهره از مهارتهای آرتیكولاسیون(جملهبندی و مفصلبندی مناسب) دیده میشد كه جای بسی امیدواری دارد.
بخش ساز ابوا تنها یك شركتكننده داشت كه از نظر كیفی در سطح خوبی بود لیكن انتظار می رود در سالهای آتی ترتیبی اتخاذ شود تا شركتكنندگان بیشتری در بخش این ساز حضور یابند.
در بخش سازهای بادی برنجی شامل ترومپت، هورن و ترومبون نیز سطح مطلوبی را شاهد بودیم. فرم لب و صداسازی درست و سونوریته از موارد مثبت نوازندگان این روز بود و نفسگیری نوازندهها در سطحی خوب بود. بیشترین ضعف نوازندهها در این بخش بخصوص در ساز ترومپت اجرای نتهای زیر است كه منوط به تمرینات اصولی و مهارت فرم لب روی دهنه ساز میشود. البته كیفیت سازهای بادی برنجی همواره یكی از مهمترین فاكتورها در نوازندگی این دسته از سازهاست كه متاسفانه كیفیت سازهای شركتكنندگان فاصله بسیاری با سازهای استاندارد اروپایی دارد.
بخش ترومبون هم تنها یك شركتكننده داشت و اما بخش ترومپت دو نوازنده داشت كه یكی از آنها خانم بود و با وجودیكه نوازندگی ترومپت از دشوارترین سازهای بادی برنجی محسوب میشود اما این شركتكننده رده الف اجرایی رضایتبخش و آیندهدار از خود به نمایش گذاشت. ترومپت از این جنبه دشوار است كه با توجه به كوك این ساز، فرم لب و تولید صدای این ساز با فشار زیاد بر لبها و قفسه سینه و دیافراگم همراه است و كمتر زنان سراغ نوازندگی این ساز میروند. با این وجود چون در زمینه این سازها نیازمند حضور فعال بانوان هستیم، دیدن بانویی در رشته ترومپت امیدوار كننده است.
آئین اختتامیه سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، سهشنبه پنجم شهریورماه از ساعت 18 در تالار وحدت برگزار میشود.
انتهای پیام/