display result search
شاهین فرهت، آهنگساز و رهبر اركستر معتقد است: فكر نمیكنم سرود ملی ایران نیازی به تغییر داشته باشد. همین سرود فعلی خوب است و ملودی خوبی دارد.
سرود ملی ایران نیاز به تغییر ندارد
به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری فارس، آخرین بار در اوایل دهه 70 سرود ملی كشورمان تغییر كرد و «سر زد از افق، مهر خاوران» از آن زمان تا كنون به عنوان سرود ملی شناخته میشود. این سرود یك دقیقهای، جایگزین سرود طولانی «شُد جمهوری اسلامی بپا / كه هم دین دهد هم دنیا به ما» شد.
سرود جدید در شب سوم خرداد 1371 برای نخستینبار از تلویزیون پخش شد. اما فرآیند انتخاب آن بدین صورت بود كه فراخوانی منتشر شد و از 35 آهنگسازان برای شركت در این فراخوان دعوت به عمل آمد. محصول این فراخوان، 68 اثر بود كه آهنگسازهای مختلف برای سرود ملی جمهوری اسلامی ایران ساخته بودند. در مرحله دوم، شورای انتخاب 10 اثر را برگزیدند و شورای معاونین سازمان صداوسیما با مشورت شورای موسیقی به انتخاب 3 اثر رسید.
3 اثر برای تنظیم به آهنگسازانشان بازگردانده شد، سپس اركستر سمفونیك و گروه كُر صداوسیما این 3 قطعه را اجرا كرد. در ادامه، اجرای نهایی این آثار برای دفتر رهبر انقلاب ارسال شد. ایشان از 3 قطعه، 2 تا را چند بار شنیدند و سرود ملی فعلی را از جهت روان بودن ملودی و اینكه راحت میشود سرود و ملودی آن را به خاطر سپرد و اینكه به دلیل فراز و نشیبهای مناسبی كه دارد و از همه مهمتر، مقدمه، پیشآگهی و فانفار آن انتخاب كردند.
حسن ریاحی مدیر وقت مركز موسیقی سازمان صداوسیما و سازنده سرود انتخاب شده، درباره دیدار با رهبر انقلاب گفته است: ایشان در مورد سرودی كه من ساخته بودم توضیحاتی خواستند كه من خدمتشان گفتم كه الهامگرفته از پیشدرآمد ماهور است و فرودش گوشهی میگلی است و با اوج هم تمام میشود. ایشان اظهار رضایت داشتند از اینكه ملودی روان و سادهای است و راحت به ذهن مینشیند. البته نظر نهاییشان را اعلام نكردند و گفتند كه لازم است كه من بیشتر گوش كنم و مشورت بكنم. (منبع)
دو دهه بعد و با گسترش شبكههای مجازی، شائبههایی درباره شباهت سرود ملی ایران با سرود ملی كره جنوبی مطرح شد كه ریحی در واكنش به آن گفت: سرود ملی ایران چند سر و گردن از سرود رسمی كشور كرهجنوبی بالاتر است. شنونده حرفهای كه این اثر را گوش میكند، از نظر فرم و هارمونی و اركستراسیون متوجه برتریهای این سرود میشود. این سرود بارها در كره و ژاپن و همه جای دنیا اجرا شده و من درك نمیكنم كه چرا بعد از اینهمه سال این ادعاها مطرح شده است؟
اخیراً نیز علیرضا قزوه از شعرای كشور گفته است: سرود جمهوری اسلامی سرودی زیبا و خوب است اما ملتی كه این حماسهها را آفریده باید در سرودش حماسه بسیار پررنگتر باشد. ما یادگرفتهایم كه در جنگها از رجز استفاده كنیم. شاهنامه فردوسی نیز چنین سروده شده است. سرود ما بحر رجز را ندارد و از عنصر حماسه در آن غفلت شده و حتی سرود شاهنشاهی از آن حماسیتر و ریتمیكتر است.
به همین بهانه، در سلسله مطالبی با صاحبنظران حوزه موسیقی گفتوگو كردهایم و نظر آنها را جویا شدهایم.
شاهین فرهت رهبر اركستر و دبیر جشنواره موسیقی فجر درباره سرود ملی ایران توضیح داد: به اعتقاد من سرود ملی ایران كوتاه و دلنشین است. من پارت اول این سرود را خیلی دوست دارم. اتفاقاً ملودی خوبی هم دارد.
این آهنگساز در پاسخ به این سوال كه در سرود ملی، موسیقی و اركستراسیون مهمتر است یا شعر، اظهار داشت: در بحث سرود ملی، شعر هم مهم است ولی گیرایی ملودی و موتیف اصلی از اهمیت بیشتری برخوردار است. در واقع هر دو بخش مهم هستند.
فرهت ادامه داد: من تقریباً تمام سرودهای دنیا را شنیدهام. برخی از سرودها جذابیت بسیار زیادی دارند ولی آقای حسن ریاحی هم ملودی سرود ما را خوب ساخته است.
او همچنین درباره بحثهایی كه درباره تغییر سرود ملی ایران مطرح شده است، بیان كرد: فكر نمیكنم سرود ملی ایران نیازی به تغییر داشته باشد. همین سرود فعلی خوب است.
انتهای پیام/